ונצואלה, צ'אבס והקומוניסטים

     התהליך המהפכני, המתרחש זה עשור בוונצואלה, בהנהגת הנשיא הוגו צ'אבס, מושך אליו תשומת לב עולמית, ולא במקרה. כמה שנים אחרי קריסת ברית-המועצות וגוש הארצות הסוציאליסטיות, לאחר שאינספור פרשנים כבר קברו את הרעיון של שינוי חברתי יסודי – קמה ממשלה המכירה בצורך לחרוג מגבולות השיטה הקפיטליסטית ומצהירה על נאמנותה לחזון של "סוציאליזם במאה ה-21".

    השמאל בוונצואלה, ברובו הגדול, התלכד סביב הנהגתו של צ'אבס והקים את "הקוטב הפטריוטי". קואליציה שמאלית זו כללה את תנועתו של צ'אבז וכוחות נוספים של שינוי חברתי, וביניהם המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה (מק"ו). מספר חברי מק"ו אינו גדול, אך היא בעלת השפעה בחיים הציבוריים בוונצואלה. בבחירות האחרונות היא זכתה ב-350,000 קולות (3%), והיא המפלגה הוותיקה ביותר בחיים הפוליטיים של הארץ.
המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה
    לאחר בחירתו מחדש לנשיאות בסוף 2006, הכריז צ'אבס על כוונתו להקים את "המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה" (PSUV) שתאחד בתוכה את כל הזרמים התומכים בתהליך המהפכני.
    מק"ו התייחסה לצעד זה בזהירות. במרס 2007 התכנסה ועידת המפלגה, שהחליטה ברוב גדול (95%) שלא להצטרף לעת עתה למפלגה המאוחדת. "אנו תומכים תמיכה מלאה בהוגו צ'אבס, וכך נהגנו במשך עשור" – אמר יו"ר המפלגה, חרונימו קררה, בריאיון לפני שנה. "אבל על המפלגה החדשה להגדיר קודם את מטרותיה ואת המצע שלה. איננו יכולים להסתכן בטמיעת מפלגתנו בגוף שטרם לבש צורה ברורה".
    בהתייחסו לטענת צ'אבס, לפיה המפלגה המאוחדת תתרום לליכוד השורות בעם ולהגברת האחדות והתמיכה במהפכה, אמר קררה באותו ריאיון, כי "הצלחת התהליך המהפכני אינה תלויה בשאלה האם משתתפות בו מפלגה אחת או כמה מפלגות. לנין, לדוגמא, העדיף כי מפלגת הסוציאל-רבולוציונרים ברוסיה תישאר בעלת בריתם של הבולשביקים, אך בתנאים ההיסטוריים שנוצרו, זה לא היה אפשרי".
    במאמר שפירסם קרלוס וימר, חבר הלשכה הפוליטית של מק"ו, ביומון המרקסיסטי הגרמני "יונג וולט" בראשית 2008, הוא התייחס לדרישה שהועלתה מכיוונים שונים, כי המפלגה הקומוניסטית תתפרק וחבריה יצטרפו למפלגה המאוחדת. על כך השיב, כי "רבים מאלו שהעלו דרישה זו רצו רק כי נתנער מהקומוניזם ומהמרקסיזם-לניניזם. זה אך מוכיח, כמה חשוב שמק"ו תמשיך להתקיים כמפלגה עצמאית של מעמד העובדים".
בחירות בוונצואלה
    ב-23 בנובמבר התקיימו ברחבי ונצואלה בחירות למועצות מקומיות, לראשי ערים ולראשי מחוזות. המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה החליטה לתמוך במועמדי המפלגה המאוחדת ב-16 מחוזות, ולהעמיד מועמדים עצמאיים משלה ב-6 מחוזות אחרים.
    "בשלב השחרור הלאומי והעצמאות של מהפכתנו, באו לידי ביטוי האינטרסים של מעמדות שונים" – הודיעה הלשכה הפוליטית של מק"ו בחודש יולי. "לצד אלו המשוכנעים, כי יש להמשיך ולהתקדם לקראת סוציאליזם, ישנם כאלו השואפים לפנות בחדות ימינה". מק"ו קבעה, כי שתי מגמות סותרות אלו מתרוצצות במפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של צ'אבס.
    "אנו מאמינים, כי לכל הכוחות, שהם חלק מהמהפכה, ישנה הזכות להעמיד מועמדים בבחירות" – הודיע מזכ"ל מק"ו, אוסקר פיגרה. כמה ממועמדי מק"ו היו בעבר בשורות המפלגה המאוחדת. במדינת טרוחילו, למשל, זכה אוקטביאנו מחיאס בפריימריס הפנימיים של המפלגה המאוחדת, אך צ'אבס התערב ומינה למועמד לתפקיד המושל מטעם המפלגה המאוחדת דווקא את זה שהפסיד בפריימריס. כעת, מתמודד מחיאס לתפקיד המושל מול מועמד המפלגה המאוחדת, כשהוא נתמך בידי מק"ו וכוחות שמאל נוספים.
    במתקפה חסרת תקדים על מק"ו, הודיע צ'אבס, כי "עלינו לזרוק את הבוגדים, את הנוטשים, את אלו שלא מגלים נאמנות לעם". הוא טען, כי אותם כוחות שמאל, המעמידים מועמדים עצמאיים אל מול מועמדי המפלגה המאוחדת, רק תורמים לפילוג בשורות תומכי המהפכה, "ולפיכך אני מאמין כי הם בלתי-נאמנים ותומכי מהפכת-הנגד".
    מנגד הודיע מזכ"ל מק"ו, כי מפלגתו מריצה את המועמדים העצמאיים דווקא מתוך נאמנות למהפכה: "אף מהפכה הראויה לשמה לא יכולה להיות אנטי-קומוניסטית. איננו מאמינים, כי נאמנות למהפכה פירושה נאמנות למפלגה המאוחדת". הוא הזכיר, כי במשך 77 שנות קיום מפלגתו, היא נאבקה תמיד למען סוציאליזם, וכי "במפלגה המאוחדת יכולים להיות חברים כולם, גם העובדים במפעל וגם בעלי-המפעל. לעומת זאת, למפלגה הקומוניסטית אופי מעמדי ברור ואידיאולוגיה ברורה".
    המפלגה הקומוניסטית הודיעה, כי היא רואה חשיבות רבה בחיזוקו של "הקוטב הפטריוטי", שבו חברות כל המפלגות התומכות במהפכה. היא רואה בקוטב זה, ולא במפלגה הסוציאליסטית המאוחדת, את המנגנון שיבטיח את האחדות המירבית במאבק למען סוציאליזם בוונצואלה. כפי שאמר פרדיס טראן, המועמד של מק"ו לראשות העיר ליברטדור: "לאחר הבחירות, ובלי קשר לתוצאות, עלינו לשפר את עבודת 'הקוטב הפטריוטי'. הנשיא תמיד יוכל לסמוך על הקומוניסטים".