וידויו של יועצו לשעבר של עמיר פרץ או המלחמה שנולדה בחטא

 

 

וידויו של יועצו לשעבר של עמיר פרץ או המלחמה שנולדה בחטא

"המלחמה שלא הייתה צריכה לפרוץ" כך הגדיר חגי אלון, יועצו של שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, את מלחמת לבנון השנייה, בראיונות שהעניק בסוף השבוע. לדבריו, "החלטת הממשלה לצאת למבצע להחזרת החטופים הייתה טעות מרה". ועוד: בזמן מלחמת לבנון השנייה עשה צה"ל שימוש בפצצות מצרר מבלי לקבל את אישור הדרג המדיני לכך. לדבריו, "לנו נודע על השימוש בפצצות מצרר רק לאחר המלחמה כאשר חיילים מהכוח הבינלאומי החלו להיפצע מנפלים".

אלון, לשעבר מזכיר הנהגת ההסתדרות, החליט להפר את שתיקתו לאחר שנתיים והתראיין במוסף "הארץ" ביום ששי האחרון ולמחרת, בשבת, העניק שוב ראיון ארוך ליומן השבוע של "קול ישראל". לדבריו, הסכים לשבור את קשר השתיקה השלטוני סביב הסיבות האמיתיות לפרוץ המלחמה "שלא הייתה צריכה לפרוץ" משום שהוא סבור שיש הכרח לגלות לציבור את שאירע. "מלכתחילה היה ברור שלא ניתן יהיה להחזיר את החיילים החטופים במבצע צבאי, משום שישראל לא ידעה היכן הם מוחזקים", אמר אלון. הוא הוסיף כי "החלטת הממשלה לצאת למבצע כדי להחזירם הייתה טעות מרה". ועוד אמר אלון בראיון ל"קול ישראל" שהדבורים על היציאה למלחמה בעקבות חטיפת החיילים בלבנון "היו בלוף".

באיחור של שנתיים מתפרסמות עובדות על מלחמת לבנון ששופכות אור על הפשע של היציאה למלחמה. מסתבר ששני החיילים נהרגו במקום ולא היה צריך לחכות שנתיים עד שיחזרו בארונות. בנוסף לאסון האישי של המשפחות ששנתיים חיו באי ודאות, העובדה החמורה היא מחיר המלחמה הארורה הזאת. בישראל נהרגו 119 חיילים ו-45 אזרחים ונגרם הרס רב. בלבנון נהרגו מאות אזרחים ולוחמים, אלפים נפצעו ונגרם נזק רב לתשתיות, כפרים ומבנים.

בראיון מתגלים כעת עובדות שידענו והזהרנו מפניהם. כגון העובדה שהדרג הצבאי בישראל הוא הקובע והמכריע בשאלות גורליות ביותר. ישראל היא מדינה בה לעולם לא תתחולל הפיכה צבאית. ממילא מפקדי הצבא שולטים בכיפה ובצמתי ההכרעות לאומיים. בראיון, מספר אלון, כי התעורר משנתו והופתע לשמוע כי על הקו נמצא השגריר האמריקאי ריצ'רד ג'ונס ובפיו המידע ש"בוושינגטון התקבלו זה עתה דיווחים מהימנים מבירות לפיהם מטוסים ישראלים מפציצים גשרים בשכונות הצפוניות של ביירות". וזאת בשעה שראש הממשלה , אהוד אולמרט התחייב בפני ממשל בוש "להימנע מפגיעה בתשתיות כדי לשמור על שלמות ממשלת פואד סניורה".

אלון סיפר שבצהרים של אותו יום התקיימה פגישה בחדר הישיבות של שר הביטחון, היו שם הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, מפקד חיל האוויר והדרג המדיני הבכיר במשרד ו"המבוכה ניכרה בפני הנוכחים, איש לא לקח אחריות על ההפצצה, למרות שכולם ידעו שהייתה הוראה מפורשת של הקבינט ושר הביטחון להימנע מהפצצת התשתיות". עוד בראיון מתאר אלון את ההפגזות בפצצות מצרר, המהוות פשע מלחמה. מי החליט ומי קבע ? "רק אחרי המלחמה נודע לעמיר ולי, על השימוש בפצצות מצרר, וזה היה אחרי שהצרפתים, הגרמנים והספרדים ,בקשו את מפות הפיזור של ההפצצות, כדי לוודא שאנשיהם שעמדו להתפרס בדרום לבנון לא ייפגעו. למרות שהיה ברור שאני פונה אליהם בשמו של השר – הגורמים האחראים בצה"ל סרבו למסור לי את המפות, הם רצו להסתיר את העובדה שירינו כמו במטורפים בנשק הבעייתי הזה, לתוך אזורים מיושבים, הם עשו זאת בלי אישור מלמעלה ובאופן לא מבוקר, למרות שהיה מדובר בתחמושת ישנה שהאמריקאים נתנו לנו, תוך התחייבות שנשתמש בה רק במקרה שהמדינה תהיה נתונה בסכנה קיומית. מתוך חשש שהחיילים שלנו שהסתערו לתוך לבנון ייפגעו מהפצצות שתשארנה בשטח, הם הקפידו לירות רק לאזורים שצה"ל לא יכנס אליהם".

הייתכן ששר הביטחון ומנהיג מפלגת עבודה דאז פרץ, לא ידע דבר על פצצות מצרר? האם הוא לא ידע כלל על הפצצת מטרות אזרחיות ועל ההרוגים הלבנונים הרבים? מספר ימים לאחר תחילת המלחמה הנפשעת פורסם בשבועון "זו הדרך" של המפלגה הקומוניסטית (מק"י)" ש"מלחמת לבנון שהחלה ב-12 ביולי בהפצצות ישראליות מסיביות מהאוויר ומהים, גרמו למותם של למעלה ממאה אזרחים לבנונים, להרס גשרים, תחנות כוח ודרכים". ועוד נכתב שהממשלה מפיצה ברבים "הנמקה שקרית… שחרור השבויים שהוצג במטרת המלחמה נתגלה כעוד הונאה רשמית – השבויים נשכחו לגמרי". ובנוסף נכתב בגיליון "זו הדרך" שפורסם ב-19 ביולי 2006: "המטרות האמיתיות של מלחמת לבנון השנייה, חורגות משאלת מצבור הטילים שמחזיק חיזבאללה בלבנון. ממשלת אולמרט-פרץ מקריבה את חייהם של אזרחים ישראלים וקוראת להם לקבל בקור רוח את הטילים הנוחתים הערים בישראל בשל העסקה המסריחה שרקמה עם ממשל בוש".

מהראיון עולה עוד כי השקר והדיבורים על "טוהר הנשק" והמוסריות של צה"ל הם לא יותר ממילים ריקות מתוכן. עושה רושם שהשקר הוא המצרך המרכזי של האחראים על ביטחוננו. חמור מזה: אנשי הצבא, הגנרלים והאדמירלים, אחרי שמסיימים את שירותם הצבאי, עוברים "הסבה" באזרחות לתפקידים רמים בכלכלה ובפוליטיקה . הם גם משתלבים היטב בהנהלות התעשיות הביטחוניות ולא אחת הופכים לסוחרי נשק ול"יועצים ביטחוניים" עבור המשטרים האפלים ביותר. לא הייתה נחוצה ועדת וינוגרד כדי לקבוע שמלחמה זו נולדה בחטא. עוד מלחמה שנולדה בשקר. האסון הוא שהגנרלים הפוליטיקאים והפוליטיקאים שהיו גנרלים מובילים את ישראל ממלחמה למלחמה.