השעיית פרופ׳ שלהוב-קיבורקיאן: האקדמיה הישראלית מידרדרת אל התהום; מחאות באונ' העברית

סטודנטים יהודים וערבים מחו בצהריים (חמישי) בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בעקבות השעייתה מהוראה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, בעקבות ריאיון שהעניקה. בשבוע שעבר התראיינה שלהוב־קיבורקיאן לפודקאסט "מקדיסי סטריט" העוסק בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ובין היתר סיפרה על תחושותיה על המתרחש ברצועת עזה ואמרה "ב-17 באוקטובר איבדתי חברה מעזה שנהרגה עם שלושת ילדיה". בתוך כך, בשעות הבוקר פעילי "ועד הסטודנטים הפרוגרסיביים" תלו ברחבי הקמפוס הודעות גינוי לצעד שננקטה נגד המרצה.

הפעילים מסרו: "אין תירוצים קבילים להגבלת חופש הביטוי על רקע פוליטי. ההחלטה על הקמת ועדות מקרתיסטיות אשר יחליטו מה מותר ומה אסור לאיש רוח לומר בשיח האקדמי סותרת את כל הערכים המהווים את עמודי התווך של מוסד האוניברסיטה. הנהלת האוניברסיטה הוכיחה כי אינה יודעת להתמודד עם המצב הנפיץ בקמפוס וכי אינה מסוגלת לייצג את האוכלוסייה המגוונת אשר חלק ממרחב האוניברסיטה. אנחנו קוראים לנשיא ולרקטור האוניברסיטה לפנות את תפקידם למועמדים מוכשרים יותר אשר לא יכנעו ללחצים פוליטיים. כבר למעלה משנה, גורמי ימין באוניברסיטה מנצלים את המשבר הפוליטי במדינה במטרה להחריף את האיבה בין הסטודנטים ולהחיל את ערכי העליונות היהודית המתועבים. במקום לקחת עמדה חריפה להגנת הסטודנטים ואנשי הסגל, הנהלת האוניברסיטה, וכן ׳אגודת הסטודנטים׳, בחרו להתעלם ואף לתמוך ברדיפה. אנחנו קוראים לכל הסטודנטים, המרצים ואנשי הסגל להצטרף לועד ולצאת נגד מגמת השיתוק הביזיונית והתבוסתנית."

כמו כן, כ-150 חברי סגל ההוראה באוניברסיטה העברית חתמו אתמול על מכתב שבו הם קוראים לביטול השעייתה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן מהוראה באוניברסיטה. החוקרים, חברי סגל בהווה ובעבר, כתבו כי על אף שהם "מסתייגים נחרצות מדבריה", הם סבורים שלהנהלת האוניברסיטה אין סמכות להשעותה ללא הליך סדור הכולל דיון בוועדת המשמעת. "על הנהלת האוניברסיטה לכבד את התקנונים ואת עקרון היסוד בדבר חופש אקדמי של חברי הסגל", קבעו.

גם ההתארגנות של כ-800 מרצים מן השמאל במוסדות להשכלה גבוהה, "אקדמיה לשוויון", פרסמה אמש הודעה בכותרת "האקדמיה הישראלית מידרדרת אל התאום. חברי הארגון "מבקשים להניף דגל חירום שחור על החלטתה של הנהלת האוניברסיטה העברית להשעות מהוראה את פרופ' שלהוב-קיבורקיאן בשל התבטאויותיה על המלחמה הנוכחית. לצד האלימות הקשה שמפעיל צה"ל כלפי אוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה, זרועות אחרות של השלטון פועלות ברגעים אלו לחסל את החברה האזרחית הביקורתית בישראל ולהשתיק את קולותיהם של אנשי רוח וציבור המתנגדים למלחמה, ולמדיניותה של ישראל בכלל, במיוחד כאשר מדובר בפלסטינים אזרחי המדינה".

לדבריהם "החוק ותקנוני האוניברסיטאות מאפשרים לנקוט בהליכים נגד מי שמביע תמיכה בטרור ובגזענות. אך החוק והתקנונים אינם מופעלים במקרים הרבים מספור של חברי סגל וסטודנטים יהודים המסיתים לרצח עם ברצועה ולאלימות נגד חבריהם לספסל הלימודים. לעומת זאת, תחת לחץ של ארגונים פשיסטיים המקורבים לשלטון ושל בכירים בממשלה עצמה, נפתחו מאז תחילת המלחמה חדשות לבקרים הליכי סרק נגד סטודנטים ואנשי סגל, פלסטינים ויהודים, שהתבטאו בסולידריות עם העם הפלסטיני ונגד הזוועות הנעשות ברצועת עזה. בתוך כך, ההליך שננקט נגד פרופ' שלהוב-קיבורקיאן מנוגד הן לתקנון האוניברסיטה, שאינו מקנה לנשיא או לרקטור סמכות להשעות מרצה על סמך התבטאויות, והן לחוק, שאינו אוסר על התבטאויות כגון אלו שבהן נקטה".

"האזנו ברוב קשב לדבריה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, ובכלל זה הריאיון שנתנה לפודקאסט המהווה לכאורה את עילת ההשעיה. גם אם איננו מסכימים בהכרח עם כל קביעותיה, אין אמת באף אחת מהטענות נגדה – הנראות כחזרה עצלה על פניותיהם של ארגונים פשיסטיים לאוניברסיטה ולחברי כנסת, כפי שפורסמו בתקשורת. בפרט, אין בדברי פרופ' שלהוב-קיבורקיאן ולו שמץ הסתה, איום, תמיכה בטרור או בגזענות, או הכחשת הטבח ב-7 באוקטובר. יש בהם הצגה של פרספקטיבה ביקורתית על ההתנהלות הישראלית במלחמה הנוכחית. אי לכך, המתקפה על פרופ' שלהוב-קבורקיאן משתלבת היטב בתמונה הכללית – הנהלותיהם של מוסדות ההשכלה הגבוהה הפכו לכלי שרת בידי ממשלת הימין הקיצוני המבקשת להטיל אימה על המיעוט הפלסטיני במדינה ולהשתיק כל ביקורת – גם כזו שעולה בקנה אחד עם חזונם הדו-לאומי של מייסדי האוניברסיטה העברית, יהודה מאגנס ומרטין בובר", הדגישו.

ארגון עדאלה, המרכז המשפטי להגנה על זכויות המיעוט הערבי בישראל, שלח אתמול מכתב לראשי האוניברסיטה, ובו ביקש מהם לחזור בהם מהחלטתם: "ההחלטה מייצרת מרחב אוניברסיטאי ואקדמי חד ממדי, שאין בו כל מקום למגוון דעות ושייהפך למרחב לא בטוח ומסוכן, המסית כנגד כל מי שמביע עמדות ביקורתיות כלפי מדיניות מדינת ישראל במלחמה זו על עזה. הדבר משליך על ציבור גדול בקרב קהילת הסגל והסטודנטים באוניברסיטה ובמיוחד הערבים מביניהם". אתמול, בפניית האגודה לזכויות האזרח לראשי האוניברסיטה העברית עו"ד טל חסין טענה כי דבריה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, "מקוממים ומכעיסים ככל שיהיו, חוסים תחת הזכות לחופש ביטוי ולחופש אקדמי, וכי השעייתה החפוזה סותרת את הוראות תקנון המשמעת של העובדים האקדמיים, אשר מתוות את הפרוצדורה החוקית להשעיית חבר סגל".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128059/