מחסום ווטש: הרמדאן החל אך הדרכים בגדה המערבית חסומות בפני הפלסטינים

ערב הרמדאן היו הערים בית לחם, חברון ושכם בשטחים הפלסטיניים הכבושים חסומות לתנועת פלסטינים. "הגדה מתפקדת כגוף גוסס, מבותרת מתמיד, כשעל כל גבעה דחפורים והתחלות בנייה של מאחזים חדשים. גם עיר חדשה הוכרזה בין לילה ב'גוש עציון המורחב' המשתרע מזרחה עד פאתי מדבר יהודה", נמסר בדו"ח התקופתי של פעילות "מחסום ווטש", ארגון הנשים הוותיק שהוקם ב-2001.  מחסומי המעבר לישראל סגורים מאז 7 באוקטובר. חסימת הגישה לערים ולסביבת הכפרים ברחבי הגדה מספקת שליטה הדוקה של כוחות הכיבוש על צירי התנועה, בהם נעים בעיקר המתנחלים.

"החסימות מקשות על חיי הפלסטינים הנצורים ומגבירות את העוינות כלפי כל ישראלי, גם כלפינו. השטח בגדה המערבית בוער מזעם ומתסכול: אין עבודה, אין הכנסה, אין ממה לחיות", נמסר ממחסום ווטש.  לדברי הפעילות: "ממשלת הימין-ימין רואה בחודש הרמדאן את כל מה שהוא לא. היא מנסה להפוך אותו לחודש רווי אלימות ושנאה – כלי לניגוח האוכלוסייה המוסלמית, כולל האוכלוסייה הערבית בישראל. הכוונה לרוקן מתוכן את ההתכנסות החגיגית ואת הקירוב – מהותו של חודש הרמדאן,  באמצעות הגבלות קיצוניות על ההיתרים להשתתפות בתפילות יום השישי במסגד אל-אקצא – עלולה להתפתח לאסון שותת דם שיהדהד בעולם כולו".

חשוב לזכור, כי מאות מחסומים וחסימות מפוזרים דרך קבע ברחבי הגדה המערבית. משרד התיאום לעניינים הומניטריים של האו"ם בשטח הפלסטיני הכבוש חקר ומצא, כי 645 מחסומים הוקמו בגדה במהלך 2023. 23 מהם נועדו למעבר למדינת ישראל אך רק תשעה מהם הוקמו בתוואי הקו הירוק. 49 מחסומים מאוישים באופן מתמיד בידי חיילים או חברות אבטחה פרטיות; 139 מחסומים מאוישים מעת לעת; ונוסף להם פועלים 304 חסמי דרכים, תלוליות עפר ושערי דרך, ו־73 סוללות עפר, גדורי כביש ושוחות. רק בעיר חברון מוצבים 80 מחסומים. התנועה הפלסטינית  בין מחסום מיתר הדרומי לחברון מתנהלת כולה בכיוון  צפון-דרום ולהיפך רק בכבישים קטנים ופתלתלים משני צידי כביש 60. כל הכניסות לכפרים ולעיירות חסומות לבד מהכניסות להתנחלויות, למאחזים הפראיים ולחוות הרועים. לדברי הפעילות "מתנהל מרדף חסימות בלתי פוסק בין התושבים למתנחלים ולכוחות הצבא: אלה פותחים ערימות עפר ומזיזים סלעים, ואלה חוזרים ועורמים עפר וסלעים". מתחמים מבוצרים ניצבים בצד הכביש, חלקם מופעלים בידי מתנחלים במדי צבא. גם בנקודת הירידה היחידה לכביש 60 מכיוון מזרח אי-אפשר לעבור עם רכב לצד מערב. איך מתנהל מסחר בין שני צידי הכביש? דרך מחסום רמאדין שמדרום, או באמצעות הולכי רגל בשיטת "גב אל גב" – מסרה אחת ממתנדבות הארגון.

ברוב הכפרים באזור שכם סגורה היציאה לכבישים הראשיים ובאחרים זו מפוקחת ואיטית להחריד. "אפשר לנסוע רק דרך כפרים בדרכים צדדיות גרועות, המסתיימות בעוד מחסום. המתנחלים נוסעים להתנחלויות שומרון בכביש מהיר חדש שנפתח רק עבורם".

מחסומי המעבר לישראל, הסגורים כעת, משרתים מדי יום כ-100 אלף פלסטינים – בייחוד לצורכי עבודה. מדינת ישראל השקיעה מאמץ לשוות לכמה מהגדולים שביניהם מראה של מעבר גבול אזרחי עם מסופים, אשנבי ביקורת למסמכים, אמצעי זיהוי ביומטריים ואלקטרוניים, מסועים לבדיקות כבודת יד וכדומה, וכן מאבטחים חמושים. אך בפועל הדברים מתנהלים אחרת: "מאות המחסומים והחסימות הקטנים, הקבועים, או הארעיים, המפוזרים בתוככי הגדה, מפוררים את הרצף הטריטוריאלי של היישוב הפלסטיני ולא מאפשרים לתושבים לנהל חיים נורמליים עם תנועה חופשית", הדגישו במחסום ווטש. "כדי להגיע מרמאללה וצפונה לה לבית לחם ומשם לחברון ולדרום הגדה חייב כל פלסטיני לחוות שעות על גבי שעות של דרכים עקיפות ושל פקקים".

על פי בצלם כוחות הכיבוש הציבו 21 חסימות בכניסות ל-14 יישובים פלסטינים בגדה. כך עולה מדיווחי ארגון זכויות אדם שפורסמו בסוף השבוע. "להגבלות, הפוגעות בעשרות אלפי תושבים, אין כל הצדקה והן בלתי חוקיות בהיותן ענישה קולקטיבית, האסורה על פי המשפט הבינלאומי", נמסר.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127972