הצלחה לסרט 'ביי ביי טבריה' על קורותיהן של ארבעה דורות של נשים פלסטיניות

לאחר שהוקרן במספר פסטיבלים בינלאומיים, החלו בצרפת ההקרנות המסחריות של הסרט התיעודי "ביי ביי טבריה". הסרט, שביימה לינה סואלם, מבוסס על חיי אמה, היאם עבאס, השחקנית הפלסטינית-ישראלית-צרפתיה המפורסמת. אביה הוא השחקן הצרפתי-אלג'ירי זינדין סואלם.

זה סרטה השני של סואלם, בוגרת לימודי היסטוריה של המזרח התיכון. לאחר שנים כשחקנית קולנוע, ביימה סואלם ב-2020 את הדוקו "אלג'יריה שלהם", המספר את קורותיהם של הסב האלג'ירי-ברברי ומשפחתו, אשר היגרו לצרפת בשנות ה-60 כדי לעבוד במפעל פלדה.

הסרט, הזוכה בהצלחה רבה, מתאר את השיבה של סואלם עם אמה לכנרת כדי להתחקות אחרי תולדות משפחתה. ארבעה דורות של נשים פלסטיניות מוצגים בסרט ובאמצעותן מסופרים תולדות העם הפלסטיני, מעמדן של הנשים ומאבקיהן לשחרור מכבלי המסורת והפטריארכיה וה"צומוד" לאדמה. הסרט (82 דקות, דובר ערבית וצרפתית) מתאר הגלות של האם היאם עבאס ואת הדרך שעשתה מהכפר בגליל התחתון להצלחה בפריס ובהוליווד. עבאס הותירה אחריה סבתא, אם ואחיות.

הנשים בסרט מספרות על העקירה בעקבות מלחמת 1948 והנכבה ועל החורבן והעוני שהגיעו עמה. אבל מוצגים בו גם רבדים אישיים יותר: יחסי אמהות ובנותיהן; פערים חברתיים ותרבותיים; מרד בהורים ובמסורת; מערכות יחסים שנויות במחלוקת; נטישה וריחוק; וגם חרטה.

היאם עבאס נולדה ב-1960 בנצרת אך גדלה בדיר חנא. החמישית מבין עשרה אחים: שני בנים ושמונה בנות. הוריה היו מורים. לאחר שהשלימה לימודי צילום בחיפה, עבדה כצלמת בתיאטרון אל-חכוואתי שפעל בירושלים המזרחית. בעקבות פרישתה של שחקנית מאחת ההצגות, הציע הבימאי פרנסואה אבו סאלם לעבאס להחליפה. שבוע אחר כך כבר הייתה על הבימה בסיבוב הופעות בצרפת. מאז היא שחקנית במשרה מלאה. מ-1988 היא מתגוררת בצרפת. היאם עבאס קטפה הצלחה בהופעותיה בשורה ארוכה של סרטים ובהם הפקות בינלאומיות וישראליות: "מינכן", "מים ואהבה", "סוריה", "הכלה הסורית", "עץ הלימון" ו"בלייד ראנר 2049", ולאחרונה בסדרה "יורשים" ברשת HBO.