הפגנת זעם ביפו נגד רצח נשים המוסיף לגבות חיים ללא מענה

כ-500 מפגינים, רובם נשים, צעדו ביום שישי האחרון בשעות הצהריים ביפו במחאה על רצח נשים. שתי תושבות העיר נרצחו בעשרה הימים האחרונים: הודא אבו סרארי, בת 37 ושוא הואידה, בת 44. ההפגנה החלה כמשמרת מחאה ברחב יפת, נמשכה בצעדה של מאות ערבים ויהודים תושבי יפו ותלאביב והסתיימה כעצרת בגן השניים. המפגינות קראו בערבית: "חירות ושוויון", "איפה המשטרה?" ו"דם הנשים הערביות אינו הפקר".

2016-10-31_185433

בין המפגינים הרבים: יו"ר הוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש, הרשימה המשותפת), חבר מועצת העיר ת"איפו, עו"ד אמיר בדראן (חד"ש), וכן חברות וחברי חד"ש ומק"י רבים, מיפו ומתלאביב, ערבים ויהודים, שקראו ביממות האחרונות להצטרף אל המחאה.

הנא עמורי, פעילה יפואית וממארגנות ההפגנה, אמרה: ״היום יצאו מאות אנשים ביפו לבטא כעס ומיאוס מהאלימות נגד נשים. באו להפגנה אנשים בעלי אג׳נדות שונות, אבל בעניין הזה כולם עומדים מול החברה שלנו עם מסר אחד. צעקנו למען החיים ולמען זכות הנשים לבחור לעבוד להגשים את עצמן. באותו זמן אנחנו קוראים למשטרה ולרשויות המדינה למלא את תפקידיהן: להגן על נשים, למצוא את הפושעים ולהענישם בחומרה״.

בשיחה עם כתב "זו הדרך" מסרה ח"כ תומאסילמאן שעל פי נתוני הוועדה לקידום מעמד האישה, 167 נשים נרצחו בעשור האחרון בידי בן משפחה, יותר ממחציתן הן ערביות. בתוך חודש בלבד נרצחו שלוש נשים ערביות, ומתחילת השנה מסתכם מספרן של הנשים הערביות שחייהן קופחו בזדון ב– – יותר ממחצית מהנשים שנרצחו בישראל בשנה החולפת (14) ויותר מפי שניים וחצי מחלקם היחסי של הערבים באוכלוסייה. הנתון שמסכם את העשור האחרון קשה עוד יותר: 91 נשים ערביות נרצחו.

"היום אנחנו חשות זעזוע עמוק נוכח הרצח של הודה" אמרה תומאסלימאן. "אנחנו לא רוצות לספור גופות אלא לדבר על חיים מלאים שנגדעו באמצע. חשוב להצביע על הכישלון המתמיד, או המכוון, של משטרת ישראל. מתוך 15 רציחות בלודרמלה בשנים האחרונות, לדוגמה, רק כלפי 3 חשודים הוגשו כתבי אישום. הרוצחים עוד מסתובבים בינינו וחיים את חייהם כפי שהם רוצים. ואנחנו הנשים צריכות להסתובב עם סימן מטרה בגב. נמאס לנו ואנחנו לא מוכנות לשתוק יותר. נמשיך לצעוק עד שהרווחה והמשטרה יעשו את המוטל עליהם. אנחנו רוצות לחיות בשוויון ובחירות".

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"