הניצחון בבחירות בנצרת ומשמעותו לעתיד

הניצחון בבחירות המקומיות בנצרת היה כפול: ראש העיר המכהן, ראמז ג'ראיסי, נבחר מחדש, וסיעת חד"ש השיגה רוב במועצת העיר (10 מתוך 19 חברי מועצה).

לתוצאות הבחירות בנצרת, העיר הערבית הגדולה, נודעת תמיד חשיבות רבה ביותר בכל הקשור בהערכות העמדות הפוליטיות של האזרחים הערבים במדינה. בשלוש מערכות הבחירות האחרונות ניסתה התנועה האיסלאמית לערער על אחיזתה רבת השנים של חד"ש (מאז 1975) בהנהגת העיר נצרת. להשגת מטרה זו, התנועה האיסלאמית שיתפה פעולה גם עם מפלגת בל"ד.

בשתי מערכות הבחירות הקודמות (1998 ו-2003), נבחר מועמד חד"ש, ראמז ג'ראיסי, לראשות העירייה, אך חד"ש איבדה את הרוב המוחלט במועצת העיר. תוצאות הבחירות הביאו לחלוקת מנדטים כזאת, שלחד"ש לא היה רוב במועצת העיר. ב-1998 זכתה חד"ש בתשעה מנדטים והתנועה האיסלאמית – ב-10. בבחירות של 2003, זכתה חד"ש בשמונה מנדטים; רשימת "נצרת המאוחדת" קיבלה גם היא שמונה מנדטים; ורשימה נוספת, רשימת "בני נצרת יחדיו" (בהנהגת בל"ד ובעלי בריתה) קיבלה מנדט אחד. שתי הסיעות היריבות לחד"ש ניצלו את הרוב שלהן כדי להקשות על פעולת ראש העירייה והעירייה בכללותה.
והנה, אחרי עשור, שבו מועצת העיר הייתה לעומתית ביחסה לראש העירייה מטעם חד"ש, בבחירות השבוע השיגה חזית נצרת הדמוקרטית גם את ראשות העירייה וגם רוב מוחלט במועצת העיר – 10 מתוך 19 מנדטים במועצה.
בנצרת היו כ-49 אלף בעלי זכות בחירה  ושיעור ההצבעה היה 71%. בבחירות למועצת העיר קיבלה רשימת החזית 18,158 קולות, שהם 52.55% מהבוחרים. רשימת "נצרת המאוחדת" (בראשות התנועה האיסלאמית) קיבלה 13,630 קולות, שהם 39.45%, ורשימה שלישית, בשם "רשימת הרפורמה והשינוי" (שהיא ברית בין בל"ד לרשימה שכונתית) – קיבלה 2,763 קולות, שהם 8% מהבוחרים.
בבחירות לראשות העיר קיבל ראש העיר המכהן ומועמד החזית, ראמז ג'ראיסי, 18,546 קולות שהם 53.9% מהבוחרים, ולעומתו קיבל מועמד רשימת "נצרת המאוחדת", אחמד זועבי, 15,887 קולות שהם 46.1% מהבוחרים.
כאשר משווים את מספר הקולות שקיבל אחמד זועבי בבחירות לראשות העיר לעומת מספר הקולות שקיבלה רשימתו בבחירות למועצת העיר, ניתן להגיע למסקנה, כי רוב המצביעים לרשימת "הרפורמה והשינוי" (בל"ד ושותפים) הצביעו לזועבי לראשות העירייה.
הירידה במשקלה הציבורית של התנועה האיסלאמית בבחירות האחרונות התרחשה על רקע של קרע ברשימת "נצרת המאוחדת". בתחילת מערכת הבחירות, הודיעה התנועה האסלאמית על פרישתה מהמירוץ. אך ראשי התנועה השקיעו מאמצים באיחודה מחדש ובקבלת ההחלטה שזועבי יתמודד מול ראמז ג'ראיסי. אז גם סוכם עם השותפים, שהתנועה האיסלאמית תקבל שלושה נציגים בחמישייה הפותחת של הרשימה.
הניצחון הכפול של חד"ש בבחירות בנצרת מבטא את הפוטנציאל של חד"ש בקרב האזרחים הערבים ואת יכולתה לגייס תמיכה ציבורית רחבה.