המפלגות הקומוניסטיות של ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה נגד מלחמה קרה חדשה

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הודיע בספטמבר האחרון על הקמת ברית צבאית חדשה נגד סין באוקיאנוס השקט עם בריטניה ואוסטרליה. הברית תאפשר שיתוף גדול יותר של יכולות צבאיות – כולל עסקות נשק ענקיות ובהן החלטה לצייד את אוסטרליה בצוללות המונעות באמצעות אנרגיה גרעינית. הברית החדשה תיקרא אוקוס (AUKUS) ראשי תיבות באנגלית של אוסטרליה, בריטניה וארה"ב.

ברית אוקוס: הנשיא ג'ו ביידן, ראש ממשלת אוסרטליה סקוט מוריסון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון (איור: סאות' צ'יינה מורנינג פוסט)

 

המפלגות הקומוניסטיות של ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה פרסמו בשבוע שעבר הצהרה משותפת המגנה את הסכם בין המדינות למכירת צוללות גרעיניות כבסיס לברית צבאית אנטי-סינית. נציגיהן של המפלגות דנו בחודש שעבר בהשלכות של ברית אוקוס. לפי ההסכם, ארה"ב ובריטניה יספקו צוללות גרעיניות לאוסטרליה, הצוללות ינועו באזור האוקיינוס השקט והאוקיינוס ההודי. סין גינתה את ההסכם ואמרה כי הוא סכנה לשלום וליציבות. סין רואה את עצמה כמטרה למתקפה גרעינית אוסטרלית בתמיכת ארה"ב ובריטניה. על כך הסכימו קומוניסטים בריטים, אמריקאים ואוסטרלים.

"למול ירידת כוחה הכלכלי של ארה"ב, הברית המשולשת נועדה לקשור חזק יותר את אוסטרליה לארה"ב, התוכניות האימפריאליסטיות להכלה ושליטה בסין, באמצעות אוסטרליה והפיכתה של אוסטרליה לבסיס ליציאה למתקפה ואפילו מלחמה" הצהירו המפלגות. הברית נחתמה לאחר שנים של התעצמות אמריקאית באזור האסייתי, התעצמות שנותחה על ידי מומחים רבים כמלחמה קרה חדשה שנועדה להגביל ושלוט בצמיחה הכלכלית הסינית ובהשפעתה הבינלאומיות. כמו כן, הקומוניסטים רואים בהסכם, ניסיון אמריקאי – בריטי לחתור תחת העצמאות האוסטרלית

"ארה"ב ובריטניה מרגישה שהעולם מחליק בין אצבעותיהם מה שמעודד אותם לנהוג ביותר אגרסיביות. במקום לפעול עבור עולם רב-קוטבי בו הן שותפות שוות, ארה"ב ובריטניה פונות לבריתות צבאיות כדי לנסות ולאחוז בכוחן המתפוגג". הקומוניסטים האוסטרלים רואים בעסקה פתח לפיתוח יכולות גרעיניות אוסטרליות. יצוין שארה"ב לוחצת זה זמן רב על ממשלת אוסטרליה כדי לנסות ולהרחיק אותה מקשרים הכלכליים עם סין.

על ידי אימוץ ברית צבאית הדוקה יותר עם האימפריאליזם האמריקאי, ממשלת אוסטרליה לוקחת הימור כלכלי מסוכן. על אף אי הסכמות בין סין לאוסטרליה, סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של אוסטרליה. בתחילת 2021, סין ייבאה 40% מהייצוא האוסטרלי, בניגוד לכך ארה"ב קנתה רק 11% מהתוצרת האוסטרלית המיועדת ליצוא. ראש ממשלת אוסטרליה מוריסון נלהב להטות את מדינתו לכיוון וושינגטון, ארה"ב גייסה את אוסטרליה להסכם צבאי נוסף – דיאלוג מרובע או "הרביעייה", הכוללים את יפן והודו בברית סמי – צבאית אנטי – סינית.

ארה"ב ובריטניה שלחו ספינות קרב לאזור כפרובוקציה נגד סין, הצוללות הגרעיניות האוסטרליות החדשות יצטרפו למאמץ המלחמתי. מזכיר המחלקה לשקרים בינלאומיים של המפלגה הקומוניסטית האמריקאית רודריגו אלווארו אמר ל"פיפלס וורלד": "ההסכם הצבאי המשולש הוא נאט"ו בזעיר אנפין המכוונת נגד סין". לדבריו, הסכם מהווה הסלמה מסוכנת של ממשל ביידן לעבר מלחמה קרה. הוא הוסיף כי מכירת צוללות גרעיניות לאוסטרליה היא הפרה של אמנת האו"ם נגד הפצת נשק גרעיני.

"אנו קוראים לתנועות הסביבתיות ולתנועות השלום, לאיגודים המקצועיים, ארגונים דתיים ותנועות חברתיות נוספות להתנגד לעסקת הצוללות. אנחנו דורשים משלוש המדינות לחתום ולהכיל את הצהרת האו"ם נגד הפצת נשק גרעיני. שלוש המפלגות מצביעות על התקדמות המלחמה הקרה כסכנה לעתיד כדור הארץ, במקום מרוץ חימוש אגרסיבי, ארה"ב בריטניה ואוסטרליה צריכות להשקיע את משאביהן למען האנושות", נאמר בהודעה המשותפת.

סי ג'י אטקינס, פיפלס וורד

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/106509