התקציב וחוק ההסדרים הניאו-ליברליים אושרו תוך התנגדות של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת

לאחר אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים הניאו-ליברליים לשנת 2021 התחדשו אחר הצהריים (חמישי) ההצבעות במליאת הכנסת על תקציב המדינה הדו-שנתי. חברי הכנסת הצביעו החל מהבוקר ובמשך במשך שלוש וחצי שעות על חוק ההסדרים – ובסיום הדיון הוא אושר ברוב של 61 תומכים מול 57 מתנגדים. בעת כתיבת הידיעה נותר לכנסת להעביר רק את התקציב לשנת 2022.

חברי סיעת הרשימה המשותפת, בשעות הבוקר המוקדמות, בעיצומן של ההצבעות במליאת הכנסת על התקציב וחוק ההסדרים (צילום: זו הדרך)

 

לפנות בוקר, אחרי שלוש שנים, אושר התקציב לשנת 2021, ברוב של 61 מול 59, בתום ליל הצבעות ארוך. כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הצביעו נגד הצעת התקציב וחוק ההסדרים של ממשלת הימין. יחד עם זאת, הם לא הצביעו יחד עם האופוזיציה הימנית על ההסתייגויות של הליכוד.

בדיון שנערך במליאה אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "לפני שנה דיברו על כן ביבי לא ביבי. היום מדברים על כן תקציב לא תקציב. אז לא דיברו על המהות, ועכשיו לא מדברים על המהות. אנחנו נגד נתניהו בגלל האידיאולוגיה שלו, ונגד התקציב הזה כי חשובה לנו המהות שלו".

בתום ההצבעה מסר ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "שבין הסעיפים בתקציב שרע"מ ומרצ הצביעו בעדם: תוספת של 7 מיליארד שקל לתקציב משרד הביטחון, המשך ביסוס הכיבוש והשלטון הצבאי על הפלסטינים, הוצאות אבטחה מיוחדת (שירותי מודיעין שונים), תמיכה בתקציב ההתנחלויות, תקציב הכור הגרעיני ועוד". לדבריו "אלמלא ההצבעה של כל חברי וחברות רע"מ או מרצ, התקציבים הללו לא היו עוברים, שכן התוצאה הייתה 61 בעד ו-59 נגד. ועל מה הם לא הצביעו? אין סעיף בתקציב על התכנית הכלכלית לחברה הערבית, לא 30 מיליארד, אפילו לא 6 מיליארד בתקציב 2022, שעדיין לא הוחלט עליו. אין גם סעיף על תכנית המאבק באלימות בכלל, לא בתקציב של השנה ולא בתקציב של השנה הבאה. לסיכום: תמיכה בכיבוש תמורת מילים ריקות".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הסבירה הבוקר בריאיון ששודר בגל"צ, מדוע המשותפת מתנגדת לתקציב "בין הסעיפים שרע״מ הצביעה: תמיכה בהתנחלויות, בכיבוש ובצבא. בפעם הראשונה מפלגה שמייצגת את הציבור הערבי מכשירה את העוולות הגדולות ביותר של הכיבוש". עוד הוסיפה: "התקציב לא חברתי, דורסני כלפי שכבות מוחלשות ומוסיף מיסים דווקא להן. באותה הזדמנות, יש תוספת כספים למשרד הביטחון".