אמנסטי דורש לבחון מחדש ומיידית את כל רישיונות הייצוא הביטחוני הישראליים ולהקפיאם

ההחלטה של משרד המסחר האמריקאי שפורסמה השבוע לכלול את קבוצת אן.אס.או הישראלית, וכן את קנדירו ב"רשימה שחורה" של ישויות שעוסקות בפעילויות סייבר זדוניות, שמנוגדות לאינטרס הלאומי של ארה"ב, "מצביעה על הכשל המוחלט של המערכות בישראל בכל הנוגע לפיקוח ולנשיאה באחריות", מסר ארגון זכויות האדם אמנסטי הבינלאומי.

פעילי אמנסטי מפגינים בלונדון נגד תאגיד אן.אס.או הישראלי, ספטמבר 2021 (צילום: אמנסטי)

 

עוד נמסר "גם משרד הביטחון של ישראל וגם בתי המשפט במדינה לא מילאו את תפקידם כלל במניעת הפרות זכויות אדם באמצעות ייצוא ביטחוני ישראלי. אנחנו קוראים למשרד הביטחון של ישראל לעצור מיידית את כל הפעילות של אן.אס.או ולמערכות הישראליות השונות להטיל את האחריות על אלו שגרמו למחדל המחריד הזה".

אמנסטי דורש לבחון מחדש ומיידית, את כל רישיונות הייצוא הביטחוני הישראליים, להקפיאם אם ניתן, ויש להטיל את מלוא האחריות על אלה שאפשרו את הפרות זכויות האדם באמצעות ניצול רישיונות אלו לרעה. "על מדינת ישראל לתקן בדחיפות את חוקיה בנוגע לרגולציה ולפיקוח של הייצוא הביטחוני הישראלי, כך שימנעו את הייצוא של ציוד, טכנולוגיות או מידע שעלולים לשמש להפרת זכויות אדם", הדגישו.

על פי העיתונות האמריקאית הממשל עדכן את ישראל לפני שפורסמה ההכרזה. מדובר במהלך חסר תקדים בנוגע לחברות ישראליות העוסקות בייצוא ביטחוני. לרשימה השחורה נוספו גם שתי חברות מסינגפור ורוסיה. ההחלטה, נמסר, התקבלה על בסיס ראיות שלפיהן "הישויות הללו פיתחו וסיפקו תוכנות ריגול עבור ממשלות זרות ששימשו ככלי לפגיעה בצורה זדונית בפקידי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, פעילים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/104943