המלצות ועדת גיל הפרישה לנשים הוצגו בוועדה למעמד האישה – ונתקלו בביקורת קשה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת),  המשיכה במעקבה אחר גיל הפרישה לנשים. אתמול (שלישי) הגיעו לדיון חלק מחברי הוועדה הציבורית לבחינת גיל הפרישה לנשים, להציג את הדו"ח שחיברו ושזכה לביקורת קשה.

סגנית הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יעל מבורך אמרה כי על פי הנתונים, העלאת גיל הפרישה מביאה לעלייה משמעותית בתעסוקת נשים, כפי שעלה מנתוני תעסוקת הנשים לאחר ההעלאה הקודמת של גיל הפרישה, בשנת 2003, וגם העלאת גיל הפרישה לגברים העלתה נתונים דומים. "גיל הפרישה הופך לגיל בו גם המעסיק וגם משפחתה של האישה מתחילים לדחוק בה לפרוש". כמו כן, אישה עם פנסיה צוברת, שממשיכה לעבוד על גיל 67, תהנה מקצבה הגבוהה בכמעט 50% מאישה אשר פרשה בגיל 62, אמרה מבורך. המלצות הוועדה הן העלאה מדורגת של גיל הפרישה לנשים, וכן סל של כלים משלימים לסייע לנשים, בהיקף של מיליארד שקל על פני עשור. מבורך ציינה כי נציגי ההסתדרות והתעשיינים בוועדה התנגדו להמלצות בכלל, ושאר חברי הוועדה הסכימו על העלאה לגיל פרישה של 64, ורובם אף תמכו בהצעה של העלאה לגיל 65 על פני 12 שנים, ולאחר מכן יצירת מנגנון הצמדה לתוחלת החיים.

2016-11-02_200356

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת) בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי (צילום: אל אתיחאד)

חברי כנסת ונציגי ציבור רבים שהשתתפו בדיון ביקרו את האוצר על כך שהפתרון המוצע הוא פתרון מאוד כוללני, ללא כל דיפרנציאציה בין המקצועות השונים בהן עובדות הנשים (למשל מקצועות שוחקים או נשים עצמאיות שלא הפרישו כלל פנסיה) או קבוצות האוכלוסייה השונות מהן מגיעות הנשים והצרכים השונים שלהן כגון ערביות או חרדיות. מנכ"לית קואליציית "שותפות", עו"ד קרן גרינבלט, אמרה: "משרד האוצר חוגג את הקורלציה בין עליית שיעורי התעסוקה בגיל מבוגר לבין העלאת גיל הפרישה, וטוען לקשר סיבתי, בלי להתייחס למגמות שונות, כולל עליה בשיעורי גירושין וביוקר המחיה, שינויים במבנה הפנסיה הצוברת ועוד. המהלך הזה הוא ניסיון לשפר את מצבן של החזקות יותר יחסית על גבן של החלשות יותר, במקום פתרונות כמו הפרדת נושא קצבת הזקנה המותנית מגיל הזכאות לפנסיה, ביטול גיל פרישת חובה, שינוי הקריטריונים של הבטחת הכנסה ועוד".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון: "אני מודה לנציגי הוועדה הציבורית על עבודתם המעמיקה, אך לצערנו הרב עדיין לא קיבלנו תשובות מספקות והמתווה המוצע אינו כולל פתרונות לנשים החלשות ביותר. בכל מקרה, הצעת החוק דיברה על העלאה לגיל 64, כך שבוודאי אין מה לדבר על העלאה לגיל 65 כבר בשלב זה, בטרם הדבר נבדק והופקו לקחים". לדבריה "אני שמחה לשמוע שתנסו לקחת לקחים מהדיון היום, כמו נושא הנשים אשר לא עובדות מחוץ לביתן, או הדגש המיוחד על נשים במקצועות שוחקים. הוועדה גם ממליצה לשקול פתרון דיפרנציאלי להפעלת המנגנון של הבטחת הכנסה, כדי לסייע בפער שנוצר בין 600 השקלים שיתקבלו ממס ההכנסה השלילי המוכפל, לקצבת הזקנה שתילקח, שהיא בסביבות 2000 שקל. הוועדה מצפה כי האוצר יחזור עם חבילה של פתרונות הכוללים את כל הבעיות של כל האוכלוסיות והמקצועות, כתנאי להסכמה למתווה המוצע, ומחכה לקבל עדכון על כל התפתחות ולהמשיך את השיח הפורה".