הארגונים לזכויות אדם מגנים את החלטת הממשלה להוציא את התנועה האיסלמית מחוץ לחוק

ממשלת ישראל הכריזה בשבוע שעבר על הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית כהתאחדות בלתי מותרת. שר הביטחון, משה יעלון, חתם על הצו בהתאם לסמכותו לפי תקנות ההגנה לשעת חירום. משמעות ההכרזה היא שכל גוף או אדם שישתייך לארגון זה, וכל אדם שייתן לארגון שירות או יפעל במסגרתו, יעבור עבירה פלילית ויהיה צפוי לעונש מאסר. בנוסף, ניתן יהיה להחרים כל רכוש השייך לארגון. בעקבות ההחלטה, הוחרם רכוש של התנועה ונסגרו משרדים. צווי החרמה נמסרו ל-17 מוסדות הפועלות מטעם הפלג הצפוני, בין היתר ברהט, ביפו, בנצרת ובאום אלפחם. כאמור, ההכרזה נעשתה לפי תקנות ההגנה (שעת חירום) הדרקוניות של כוחות הכיבוש הבריטיים משנת 1945.

2015-11-21_201210

הפגנה שנערכה אתמול (שישי) בעיר אום אל פאחם במחאה על הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית אל מחוץ לחוק (צילום: אקטיבסטילס)

לדברי האגודה לזכויות האזרח "זהו צעד קיצוני במיוחד בהתחשב בעובדה שלא מיוחסות לתנועה האיסלמית פעולות טרור. ככל שחברים מסוימים בתנועה חשודים בביצוע עברות על החוק, כגון הסתה או תמיכה באלימות או בפעילות טרור, יש לפעול נגדם באפיקים פליליים. ההחלטה התקבלה ללא הליך שיפוטי, באופן מנהלי בלבד, בלי שניתנה אפילו אפשרות לשימוע לפני יישומה. מצב זה מגביר את החשש מפני הליך לא תקין, ואף לא חוקי, שיש לו השלכות מרחיקות לכת על חופש ההתאגדות וחופש הביטוי במדינה".

כמו כן, "הכרזת שר הביטחון על התנועה האסלאמית כהתאחדות בלתי מותרת לא מבדילה בין הפעילויות השונות של התנועה. לתנועה האיסלמית יש חשיבות רבה בחיי היומיום של רבים מהאזרחים הערבים בישראל, והיא מרכיב מרכזי בוועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי בישראל, הגוף המייצג את החברה הפלסטינית בישראל. ההכרזה חלה גם על המוסדות שעוסקים בדת, ברווחה, בחינוך ובתרבות, ובכך היא הופכת אנשים וארגונים רבים הקשורים במישרין ובעקיפין לתנועה האיסלמית לעבריינים".

לדברי ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי" הוצאתו של הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית "מעלה חששות בנוגע לחופש הביטוי וההתארגנות. במידה ואנשים פרטיים החברים בתנועה עברו על חוק מסויים, יש להעמידם לדין בפני הרשויות הישראליות כיחידים. הפשיטות הליליות, מעצרי המנע והחרמת הרכוש שביצעו הרשויות הישראליות אתמול מעוררות חשש. מדאיגה במיוחד העובדה שההחלטה התקבלה בידי הקבינט הישראלי, ללא הליך הוגן הנותן לתנועה הזדמנות להגן על עצמה בהליך משפטי". יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, הדגיש כי: "אנו מודאגים מהאכיפה הסלקטיבית, כך שבעוד שמטפחי אווירת ההסתה כנגד המיעוט הפלסטיני בישראל, כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם שרים ופקידים בכירים נוספים, נהנים מחסינות, הרי הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית הוצא מחוץ לחוק עקב התבטאויות של יחידים החברים בו." בלי לנקוט עמדה בנוגע להתבטאויות היחידים, או לפעילותה וקוויה המנחים של התנועה האיסלמית, אמנסטי אינטרנשיונל ישראל קוראת לשמור על חופש הביטוי וההתארגנות, כמו גם שוויון בפני החוק, בכל זמן.

ממרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נמסר כי "החלטת הממשלה להוציא את התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק היא צעד דרקוני ושרירותי. ממשלת ישראל עושה שימוש בתקנות שעת חירום מהתקופה המנדטורית למטרת דיכוי אינטנסיבי וחסר תקדים של תנועה פוליטית, אשר פעילה על פי חוק מזה עשרות שנים בקרב החברה הערבית וגופיה הנבחרים. הוצאת הצו עלידי שר הביטחון, ללא משפט או שימוע, הינה בגדר ביטול חופש ההתאגדות וחופש הביטוי הפוליטי של התנועה האיסלמית בפרט, ופגיעה חמורה מאד בזכויות הציבור הערביפלסטיני בישראל בכלל."