עמידר מקדמת פינוי-בינוי בדיור ציבורי מבלי להבטיח כי הדיירים יוכלו לשוב לבתיהם

לפורום דיור ציבורי נודע בימים האחרונים כי עמידר כבר חתמה על הסכמי פינויבינוי בבנייני דיור ציבורי עם יזמים מבלי להבטיח כי הדיירים יוכלו לחזור לבתיהם.  עמידר ומשרד השיכון אומנם הבטיחו כי יוצגו פתרונות הולמים לגבי מתווי התחדשות עירונית בעתיד, אך נראה כי 900 דיירים שכבר נמצאים בתהליך לא יוכלו לחזור לבתיהם. לדברי הפורום "עלייה ניכרת בעלות ועד הבית והארנונה תגולגל על הדיירים שהינם מהשכבות המוחלשות ביותר בחברה וסביר כי רובם לא יעמדו בכך".

2015-11-21_201242

ועוד "פורום דיור ציבורי מברך על כך שמשרד השיכון לקח על עצמו לטפל גם בדיירים אלו, אבל כרגע עדיין לא ברור מה יהיה עתידם והדבר מסב מצוקה ומתח בקרב  הדיירים. אסור להפוך תוכנית שבאה להציע שינוי חברתי מהותי, לכלי להשלכת אלפים לרחוב ויש לקדם חקיקה שתגן על זכויות אותם דיירים". על פי הפורום תוכנית הרת אסון וחסרת אחריות זו היא ירושת השר הקודם – "אך מחובת שר השיכון הנוכחי לתקן מייד את העוול. לא הדיירים הם שכשלו ולא הם צריכים לשלם את המחיר.  כבר היום ישנם דיירים הנדרשים לוותר על זכאותם כיוון שלא יעמדו בתשלומים".

פעילים הפורום תובעים משר השיכון לקבוע מיידית ולהנחות כך את חברת עמידר: הדיירים לא יתבעו לשלם כל תוספת הוצאה, אם בארנונה ואם בוועד הבית. חובת הצגת הפתרון עליו ועל עמידר. בפרוייקטים אחרים השתתפות משרד השיכון מגיעה למאות מיליוני שקל. בהרצליה, למשל, בפרוייקט השכרה אחד בלבד, ויתרה המדינה  על הכנסות של למעלה מ-100 מיליון דולר. "לא יתכן כי המדינה תזנח את המוחלשים ביותר ותעשוק אותם מהמעט שיש להם, בזמן שהיא תומכת בסכומים מסוג זה בפרוייקטים המיועדים למעמד הביניים הגבוה". כמו כן, דורשים שהדייר ימשיך לשלם את אותו שכר דירה סוציאלי, שיקבע אך ורק על פי הכנסתו וללא קשר לשינוי בגודל הדירה ולעליית ערך הדירה עקב הבנייה מחדש. זו לא נעשתה בהסכמתו ולטובתו אלא כשירות לצורך תקציב מדינתי ולא מן הדין הוא שהמוחלש ביותר ישלם את המחיר. לבסוף "לא ידרשו מהדייר כל ערבות או פיקדון כיוון שאלה כבר נמסרו עם כניסתו לדירה הקיימת ונשארו בקופת החברה המשכנת".

 יצוין שמחר, יום ראשון 22 בנובמבר בשעה 18:00 לבית "אחותי", ברחוב מטלון 70 שבדרום תלאביב תיערך ההרצאה של רותי לביא פעילה במאבק וחלק מהפורום לדיור ציבורי.