האסופה "אנתולוגיה של המחשבה הסוציאליסטית" כעת ברשת

הספרייה הסוציאליסטית המקוונת פרסמה לאחרונה גרסה דיגיטלית של "אנתולוגיה של המחשבה הסוציאליסטית 1939-1789". האנתולוגיה ראתה אור לראשונה ב-1962 בהוצאת עם עובד. הקוראים ימצאו בה סקירה נוחה המשרטטת את אפיקי המחשבה הסוציאליסטית לדורותיה. מדוע לעיין בספרו של הוגה אחד בלבד, כאשר ניתן לקבל את מיטב ההגות הסוציאליסטית הקלאסית מכל הזרמים ומכל העתות באסופה אחת שלמה?

המרקסיסט הרוסי גיאורגי פלכאנוב (צילום ארכיון: הומניטה)

 

את "אנתולוגיה של המחשבה הסוציאליסטית" ערכו שלום וורם ודוד ליבשיץ. היא פורשת מאה וחמישים שנות הגות ועשרות חיבורים המייצגים זרמים שונים ואף מנוגדים של תנועות סוציאליסטיות, אנרכיסטיות וקומוניסטיות מרחבי העולם. את רוב הטקסטים ניתן למצוא בעברית אך ורק באסופה. היא מורכבת מ-860 עמודים של חיבורים, וכוללת הקדמות ביוגרפיות קצרות לגבי כל הוגה.

בין ההוגים באסופה: קלוד-אנרי דה סן סימון, שארל פורייה, פייר ז'וסף פרודון, אוגוסט בלנקי, ז'אן ז'ורס, לאון בלום, אנטוניו לבריולה, פיליפו טוראטי, רוברט אואן, פרדיננד לאסאל, משה הס, קרל מרקס, פרידריך אנגלס, קרל קאוטסקי, אדוארד ברנשטיין, רוזה לוקסמבורג, גוסטב לנדאואר, רודולף הילפרדינג, אוטו באואר, אלפרד אדלר, מיכאיל בקונין, פיוטר קרופוטקין, גיאורגי פלכאנוב, ו.אי. לנין, לאון טרוצקי, קרל ראדק, יוסיף סטאלין ועוד.

לאחר פרסומה, נוספו לאנתולוגיה שני כרכים שהוקדשו להגות הסוציאליסטית משנות ה-40 עד שנות ה-60 של המאה העשרים. אף הם יועלו בקרוב בספריה המקוונת. יש למה לחכות!

רענן שמש-פורשנר

לעיון באנתולוגיה:

 https://archive.org/details/socialist-anthology