שלום שלום ואין שלום כיתה א

 

הפגנת עובדות ועובדי הוראה מול משרד האוצר, 17 באוגוסט (צילום: הסתדרות המורים, עיצוב: עמרי חנין)

חרף חתימת הסכם המורים היום, מאבקי עובדות ועובדי ההוראה במערכת החינוך נותר תוסס. גננות; מורות בחינוך היסודי, העל-יסודי והמיוחד; מטפלות משפחתונים; סייעות בצהרונים; יועצות חינוכיות; ומרצים באוניברסיטאות (ר' עמוד 3) – כולם מוכנים ומזומנים להשבית את פתיחת שנת הלימודים – שום מגזר בחינוך אינו מוכן להשלים עם הקיפוח והניצול.  אך ישנם ילדים אחרים, רחוקים מהעין ומהלב, אשר חזרו השבוע ללימודים. מעל מיליון ילדים פלסטינים בגדה המערבית ובעזה נמצאים תחת כיבוש ישראלי. עבור ילדות וילדים כה רבים, הלהוטים ללמוד ולשגשג – אין שלום בכיתה א'.

דורות על גבי דורות של ילדים פלסטינים נאלצים להתמודד עם אתגרים אותם ילדים ישראלים והוריהם אינם מסוגלים אפילו לדמיין. מאז תחילת השנה נהרגו בגדה המערבית עשרים ילדים ונערים. זאת בהשוואה ל־12 שנהרגו בתקופה המקבילה אשתקד. נכון לעכשיו מאיימים צווי הריסה על 56 בתי ספר בגדה המערבית, בהם לומדים מעל 6,400 ילדים.

במחצית הראשונה של 2022 תיעד האו״ם 115 הפרות זכויות יסוד הקשורות בחינוך בגדה המערבית. עבירות אלה כללו ירי גז מדמיע, רימוני הלם  וכדורי  גומי  לעבר  מוסדות חינוך והילדים הלומדים בהם. נוכחותו המאיימת  של צבא הכיבוש, כמו גם פלישות חוזרות ונשנות של מתנחלים לבתי הספר הפלסטיניים, מונעות מהתלמידים להגיע לשיעורים.

סבב ההסלמה האחרון ברצועת עזה גבה את חייהם של 17 ילדים. בתי הספר סובלים מצפיפות יתר, ו־65% מתוכם פועלים במשמרות כפולות. עבור ילדי הרצועה, התנאים מגבירים את הצורך בשירותי מומחים לתמיכה פסיכו־חברתית; ילדי עזה, אשר הספיקו לחוות ארבעה סבבי לחימה בחייהם, נאלצים להיאבק על הזכות לחיים, עוד לפני הזכות לחינוך.

למרות האתגרים איתם נאלץ להתמודד הדור הפלסטיני הצעיר, עומד שיעור האוריינות בקרבו על יותר מ־99%. הילדים הפלסטינים מקווים שעתידם יהיה טוב יותר דרך החינוך. הם מנהיגי המחר. חזקה על חברה הרוצה בשלום לפעול כדי להגן על חייהם ולתמוך בהם. אסור לחשוף ילדים לאלימות או להפקירם לזוועות הכיבוש. רק כך יצליחו לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם. עתיד ילדי פלסטין יהיה בהיר רק עם סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצידה של ישראל. מערכת "זו הדרך" מאחלת לכל הילדים, הישראלים והפלסטינים, שנת לימודים רוויית הצלחות והנאה, בה הזכות הבסיסית לחינוך תוגן ותמומש בידי כולם ולמען כולם.