מורים, מרצים, מתמחים, סיעות, מטפלות, יועצות חינוכיות, עובדי משרד החוץ: ממשלת הימין מוקפת מאבקי עובדים

בטרם הוגש הבוקר (רביעי) הסכם המורים, נכנע שר האוצר אביגדור ליברמן לדרישות התאחדות התעשיינים ופנה באמצעות הפרקליטות לבית הדין לעבודה בבקשה כי יוציא צווי מניעה נגד השביתה ביום פתיחת הלימודים. שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הגיבה ואמרה: "אלה הדורשים צווי מניעה שעה שצוותים מכל הצדדים יושבים סביב שולחן המו"מ במטרה להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה – מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם".

עובדי הוראה מפגינים ליד בית ראש הממשלה ברחוב בלפור, ירושלים (צילום: הסתדרות המורים)

 

על רקע חילוקי הדעות בממשלתו, אמר ראש הממשלה יאיר לפיד בתום פגישה עם שר האוצר כי "יבחן" את הוצאת צווי המניעה. במקביל, הפציר בצדדים "למצות את המו"מ". האם לפיד הוא מהאו"ם? האם הוא מנוע מלנקוט עמדה נוכח ניסיון שר בממשלתו לכפות הסכם באמצעות הפעלת כוח שלטוני?

 

אצל לפיד אין צווי מניעה – יש שב"כ והמוסד

אם בענייני או"ם עסקינן, לראש הממשלה (שהוא גם שר החוץ) צרות משלו. במסגרת סכסוך עבודה ממושך, הנחה ועד עובדי משרד החוץ את חבריו לשבש את ביקורי לפיד בכינוסי עצרת האו"ם העתידים להתקיים בספטמבר הקרוב בניו יורק ובגרמניה. בין השאר הודיעו כל עובדי משרד החוץ המוצבים בחו"ל על כוונתם להתעלם לחלוטין מלפיד, ולא לטפל בביקוריו מבחינה לוגיסטית, ביטחונית או מדינית.

ראשי הוועד מעריכים כי בדומה למקרי עבר, נערך לפיד לעקוף את צעדיהם הארגוניים תוך הפעלת מערך הביקורים של משרד ראש הממשלה, שירות הביטחון הכללי ואפילו המוסד. "הפעלת זרועות מדינה במטרה לעקוף את העיצומים החוקיים שנוקטים העובדים היא פעולה חמורה ביותר, החותרת תחת זכות היסוד לשביתה", מסר הוועד, והוסיף: "מה השלב הבא? הפעלת בתי הספר באמצעות צה"ל?".

גם הרופאים המתמחים, הנאבקים לקיצור התורנויות זה שנים, נחלו אכזבה קשה מממשלת לפיד. לאחרונה החליטה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לדחות את יישום הקיצור בשנה וחצי.  במסגרת המאבק, כ-200 מתמחים כבר הגישו מכתבי התפטרות למעסיקיהם. מאות נוספים צפויים להגיש את מכתבי התפטרותם בשבועות הקרובים. הנהלת בית חולים רמב"ם בחיפה מנסה לשבור את רוח המתמחים ולפגוע במאבקם בחלוקת משרותיהם לרופאים ולמתמחים אחרים. הנהלות בבתי חולים נוספים כבר אותתו כי בכוונתן ללכת בדרך עמיתותיהן ברמב"ם. מול מהלך זה, לא פנתה המדינה  לבית הדין, אלא דילגה מעליו ונקטה מלכתחילה במהלך כוחני של דחיית ביצוע ההסכם.

שר הבריאות ויו"ר מרצ לשעבר ניצן הורוביץ אמנם גרס כי הוא מצדד בדרישות המתמחים (ולא בדרכי המאבק שלהם), אך לא נקף אצבע כדי לממשן. הורוביץ מרבה להתגאות ב"הישגים" שהשיג במהלך שנת כהונתו הבודדת במשרד הבריאות. כפרס ניחומים על דחיקתו למקום השביעי (הלא ריאלי) ברשימת מרצ, הצטוו מועמדי המפלגה להזכיר את פועלו בכל ריאיון. כך נשמעו זהבה [גלאון] ושלושת הדובים משבחים את "השיגי ניצן", אך טרם הסבירו מה בעצם השיג.

מנהלי בתי החולים הפסיכיאטריים, שהפגינו לפני כעשרה ימים (21.8) מול ביתו של הורוביץ בתל-אביב, כנראה לא קיבלו את דף המסרים. אולם מסר אחד שקיבלו מהשר דווקא היה ברור:  ד"ר שמואל הירשמן, מנהל המרכז הרפואי לב השרון, אמר במהלך ההפגנה: "כספים שהובטחו לנו אינם מוזרמים שעה שכוח האדם עובר למגזר הפרטי. אנחנו מצפים ממשרד הבריאות לעמוד לצדנו, אך הוא מתעקש להתעלם מהבעיות המהותיות: צפיפות ומחסור במטפלים".

 

אינן שכירות ואינן עצמאיות  

צרותיה של השרה ברביבאי באות בצרורות. איגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים הודיע כי יקיים השבוע שביתת אזהרה. אם לא יחול שינוי, וכי בכוונתו לקיים ימי שביתה נוספים. כארבעת אלפים מטפלות מוחות בשביתתן על העלאת תעריף התשלום עבור טיפול בפעוט במשפחתון ב-60 שקלים בממוצע בחודש בלבד.

לעובדים הנאבקים  מקצועות שונים, אולם יש להם מכנה משותף. המתמחים, עובדי משרד החוץ, המורים והמטפלות – כולם נמנים עם מעמד עובדים המועסק ישירות או בעקיפין בידי המדינה. אך את המדינה עצמה מנהלות זה שנים רבות ממשלות ניאו-ליברליות. לכן לא קיים כל שוני בין מדיניותה הכלכלית והחברתית של ממשלת נתניהו לבין זו שנקטה ממשלת לפיד. הממשלות מתחלפות – אך המדיניות הקפיטליסטית הניאו-ליברלית בעינה עומדת. הגיע הזמן להפסיק לפחד ולהגיד בקול ברור: המדינה לא מהססת ולו רגע לנצל את עובדיה ולרמוס הסכמים.

אפרים דוידי