האו"ם: שיא בבנייה בהתנחלויות; 416 פלסטינים נהרגו בגדה מאז 7 באוקטובר

מדו"ח מיוחד של נציב זכויות האדם של האו"ם וולקר טורק שפורסם אתמול (שבת) עולה כי ישראל בנתה בהתנחלויות יותר מ-24 אלף יחידות דיור בין אוקטובר 2022 ואוקטובר 2023 – שיא חדש מאז החל המעקב בשנת 2017. טורק אמר כי הגידול בבנייה בהתנחלויות משול להעברת האוכלוסייה של ישראל עצמה – ומהווה פשע מלחמה. עוד הוא ציין כי אלימות המתנחלים, לעתים גם על ידי הצבא, הגיעה לרמות מזעזעות – במיוחד לאחר 7 באוקטובר.

כמו כן, מאז שפרצה המלחמה בעזה נפרצו ברחבי הגדה המערבית שתחת כיבוש ישראלי לפחות 15 דרכים לא חוקיות חדשות ונבנו חמישה מאחזים לא חוקיים. כך עולה מתחקיר וידיאו שפרסם בסוף השבוע העיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל". לפי התחקיר, הדרכים נפרצות על ידי כלים לא מסומנים, העבודה מתבצעת תוך מספר ימים וכמה ממקימי המאחזים ממומנים חלקית בידי ממשלת ישראל. כמו כן, תחקיר הווידיאו מציג גם צילומי אלימות מתנחלים כלפי פלסטינים, והוכחות כי ממשלת הימין מקציבה סכומים ניכרים למימון של חימוש המתנחלים. לדברי העיתון, ישראל סירבה להגיב ולממצאים ומצה"ל נמסר כי "התקריות נמצאות בחקירה".

על פי מידע שמסר משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים בשטח הפלסטיני הכבוש מאז ה-7 באוקטובר נהרגו 416 פלסטינים, ו-4,658 פלסטינים, בהם 718 ילדים, נפצעו בגדה המערבית וירושלים המזרחית. מאז תחילת השנה נהרגו בסך הכול 101 פלסטינים, רובם מידי כוחות הכיבוש, לעומת 71 הרוגים באותה התקופה אשתקד. כמו כן, מאז ה-7 באוקטובר נהרגו 15 ישראלים, בהם ארבעה אנשי כוחות ישראליים, ו-90 ישראלים נפצעו.

יצוין שמאז ה-7 באוקטובר 2023 נעקרו ברחבי הגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, 1,620 פלסטינים בסך הכול, בהם 710 ילדים, לאחר הריסת בתיהם. יותר ממחציתם נעקרו במהלך מבצעים צבאיים, בעיקר במחנות הפליטים בטול כרם ובג'נין; 38% נעקרו לאחר שבתיהם נהרסו בגין היעדר היתרי בנייה ישראליים; ו-9% נעקרו לאחר הריסות לשם ענישה. מאז תחילת המלחמה תיעד משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים 623 מתקפות שביצעו מתנחלים נגד פלסטינים, שבהן נפגעו פלסטינים (55 תקריות), נגרם נזק לרכוש בבעלות פלסטינית (497 תקריות) או שהיו בהן נפגעים ונזק לרכוש גם יחד (71 תקריות).

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127972