אלפים הפגינו נגד ממשלת הימין; מאות ערבים ויהודים דרשו באום אל-פחם לשים קץ למלחמה

14 מפגינים שנעצרו אמש (מוצאי שבת) על ידי המשטרה שוחררו במהלך הלילה, אך פעיל המחאה משה רדמן ומפגין נוסף הובאו הבוקר לדיון הארכת מעצרם בבית משפט השלום בתל אביב, כך נמסר הבוקר ממערך הסיוע לעצורי המחאות. המפגינים נעצרו אתמול בתל-אביב בעת ההפגנות נגד ממשלת הימין.

רבבות בני אדם  השתתפו אתמול בהפגנות נגד הממשלה ולמען הקדמת הבחירות בעשרות מוקדים ובהם תל-אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, אום אל-פחם, קיסריה, הרצליה, טייבה, כפר סבא, צומת כרכור, אילת, רחובות, רעננה, נס ציונה וראש פינה. כמו כן, משמרות מחאה מחו בגשרים רבים ברחבי הארץ.

ברחוב קפלן בתל אביב נערכה ההפגנה המרכזית ולדברי המארגנים השתתפו בה כ-20 אלף מפגינים – ביניהם חברי הגוש נגד הכיבוש שהפגינו בפינת הרחוב דה וינצ'י ושקראו להפסקת אש, לסיום המלחמה ולשחרור החטופים – "כולם תמורת כולם". בתום העצרת מאות מפגינים חסמו את איילון צפון, סמוך למחלף ההלכה. כוחות משטרה פינו אותם מהכביש תוך שימוש במכת"זית ופרשים. מוחים ממשפחות החטופים חסמו גם דרך בגין בכניסה לקריה בתל אביב, תוך שהם אוחזים בלפידים. פרשים מנעו מהם להתקדם. יצוין ששוטרים מנעו ממפגינים שהתאספו ברחוב קפלן לחסום את צומת עזריאלי, אך אלפים פרצו מחסום אנושי של שוטרים והחלו לצעוד צפונה על דרך בגין.

יהל קורלנדר, שפונתה מביתה בגליל, נאמה בהפגנה בתל אביב ואמרה: "כולם יודעים שמי שהפקיר את הדרום לא יציל את הצפון. החטופים יכולים היו להיות אחיי ואחיותיי – אנחנו, אנשי הגליל, התכוננו לתסריט דומה". לדבריה, "אני, שמפונה מביתי, לא מעניינת את ביבי, החטופים לא מעניינים אותו, המשפחות השכולות לא מעניינות אותו, הפלסטינים שגוועים ברעב לא מעניינים אותו והעם הזה לא מעניין אותו. רק ביבי מעניין את ביבי".

בחיפה נערכה צעדה מהאודיטוריום שמרכז הכרמל למרכז חורב, שם התקיימה ההפגנה המרכזית. המארגנים קראו למוחים להצביע למועמד יונה יהב בסבב השני של הבחירות המוניציפליות בעיר (ר' ידיעה נפרדת באתר), והפיצו אתמול הקלטה שבה נשמע אריה דרעי קורא להצביע לדוד עציוני, יריבו של יהב, שחתם עם ש"ס על הסכמים קואליציוניים.

כמו כן, מאות בני אדם מפגינים מול בית הנשיא יצחק הרצוג בירושלים בקריאה לשחרור החטופים. בהמשך צפויים המפגינים לצעוד לעבר כיכר פריס בעיר. יפה אוהד, דודתה של החטופה נועה ארגמני, פנתה בנאומה לאחיינית שלה וביקשה ממנה סליחה: "סליחה שאחרי 155 יום אנחנו לא מצליחים לשחרר אותך ממלתעות חמאס. סליחה שיש חברי כנסת שאומרים שהחטופים לא חשובים ושהם לא מטרת העל של המלחמה".

בקיסריה הפגינו כאלף בני אדם ליד ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וקראו להדחתו.  בנוסף, מאות בני אדם התאספו בבאר שבע והפגינו נגד הממשלה. סיגלית הלל, שבנה אורי טשרניחובסקי נרצח במסיבה ברעים, אמרה: "אינני אשת שמאל ובטח לא פריבילגית, כאם שכולה אני אומרת – יש אשמים רבים – אך אחראי יש אחד בלבד – והוא בנימין נתניהו".

מוקדם יותר מאות ערבים ויהודים הפגינו באום אל-פחם בקריאה להפסקת המלחמה ברצועת עזה על פי קריאת חד"ש. בהפגנה השתתפו בין היתר יו"ר ועדת המעקב העליונה, מוחמד ברכה, חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן, עופר כסיף יוסוף אל-עטאוונה, חבר הכנסת לשעבר יוסוף ג’בארין, יו"ר חד"ש עיסאם מח'ול, מזכ"ל מק"י עאדל עאמר וראש עיריית אום אל-פחם סמיר מחאמיד. המפגינים הניפו כרזות בעברית, ערבית ואנגלית עליהן נכתב: "רק שלום יביא ביטחון", "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "יהודים וערבים נגד הפשיזם", "הגיע הזמן! כולם תמורת כולם!", "די להרג אזרחים", "הפסקת אש עכשיו", "מחנה החיים נגד ממשלת המוות", "אין מנצחים במלחמה", "אין פתרון צבאי. רק פתרון מדיני", "עצרו את מרחץ הדמים", "לא לרצח ילדים ונשים חפים מפשע", "המאבק הערבי-יהודי המשותף נגד המלחמה הוא חובת השעה".

בשעות הצהריים נערכה הפגנה נוספת נגד המלחמה נוספת בקרבת טייבה, על פי יוזמת תנד"י (תנועת הנשים הדמוקרטיות בישראל). זאת, לאחר שבמועדון חד"ש ע"ש עת'מאן אבו ראס בהעיר נערכה עצרת לציון יום האישה הבינלאומי. אל היוזמה הצטרפו, בין היתר, עומדים ביחד, אמהות, נשים נגד אלימות, מאבק סוציאליסטי ועוד.

בשישי נערכה הפגנה מול השגרירות ארה"ב בתל-אביב בהשתתפות ישראלים ואזרחים אמריקאיים המתגוררים בארץ בסיסמה: "אוכל במקום פצצות – למען הפסקת אש עכשיו, למען פדיון שבויים וחטופים ולהסרת המצור מעל רצועת עזה". מארגני המחאה מסרו: "נפגין מול השגרירות על מנת לתבוע מארה"ב את הפסקת החימוש של ישראל ואת קץ ההרג ההמוני של התושבים הפלסטינים ברצועת עזה". גם בירושלים הפגינו בשישי בצהריים נגד המלחמה בכיכר פריז על-פי יוזמת "פרי ג'רוזלם".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127960/