אוסטריה: סיבוב שני בין המועמדים הקומוניסטי והסוציאליסטי לראשות העיר זלצבורג

המפלגה הקומוניסטית האוסטרית זכתה אתמול (ראשון) לחיזוק אלקטוראלי ניכר. בבחירות לראשות העיר זלצבורג, מהגדולות במדינה, המועמד הקומוניסטי, קיי-מיכאל דאנקל זכה ליותר מ-28 אחוז מקולות הבוחרים. הוא יתמודד בסיבוב השני מול המועמד הסוציאליסטי שזכה ל-30 אחוז מהקולות. כמו כן, הרשימה הקומוניסטית במועצת העיר זכתה ביותר מ-20 אחוז מהקולות, לראשונה מאז נוסדה המפלגה ב-1919. ממטה הבחירות של המפלגה בסלצבורג נמסר כי נרשם גידול במספר הקולות של 500% לעומת הבחירות הקודמות.

כמו כן, על-פי הדיווחים שפורסמו הבוקר בעיתוני וינה לדאנקל, המכונה "רובין הוד האדום", סיכויים טובים להפוך לראש העיר הקומוניסטי הראשון של זלצבורג. דנקל, בן 35, הוא היסטוריון והחל את דרכו הפוליטית בנוער של מפלגת הירוקים ובעת לימודי באוניברסיטה היה פעיל בנוער הקומוניסטי.

כבר באפריל אשתקד הקומוניסטים זכו להישג מרשים בבחירות שנערכו במחוז זלצבורג. הרשימה המשותפת של המפלגה הקומוניסטית והאגף השמאלי של הירוקים זכתה ב-11.7% מקולות הבוחרים, והפכה למפלגה הרביעית בגודלה בפרלמנט המקומי. בכך עקפו הקומוניסטים את האגף הימני של הירוקים, שזכה ב-8% מהקולות, ואת הליברלים שזכו ב-4% בלבד ולא עברו את אחוז החסימה. יצוין כי בבחירות הקודמות (2018) שנערכו במדינת זלצבורג, זכתה המפלגה הקומוניסטית ב-0.4% מהקולות בלבד. הקומוניסטים שבו לפרלמנט המקומי של זלצבורג לראשונה מאז 1949.

בשנים האחרונות זוכה המפלגה הקומוניסטית בעדנה לאחר עשורים של דעיכה, שהחריפה בעקבות קריסת ברית המועצות ודרדרה את המפלגה לכוח שולי בפוליטיקה האוסטרית. בבחירות לפרלמנט המקומי בשטיריה שנערכו ב-2005 זכתה המפלגה ביותר מ-20% מקולות הבוחרים. בשנת 2021 זכתה המפלגה הקומוניסטית בהישג היסטורי עם ניצחונה בבחירות לראשות העיר גראץ – העיר השנייה בגודלה באוסטריה ובירת מדינת שטיריה.

אלקה קהר, ראשת העיר של גראץ וחברת הנהגת המפלגה, היא הקומוניסטית היחידה במרכז אירופה המכהנת כראש עיר גדולה. המפלגה התחזקה הודות לגל הצטרפות של המוני של צעירים ובני נוער, שהתאגדו במסגרת התנועה "השמאל הצעיר". תנועה זו הפכה בפועל תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית. באירוע החגיגי שנערך אמש במטה המפלגה בלזצבורג הכריז דאנקל "אלקה קהר פתחה את הדרך וכולנו צועדים בעקבותיה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/120700/