האגודה לזכויות האזרח: יש לאפשר את חזרתם הבטוחה של תושבי עזה העקורים לבתיהם

"על ישראל לאפשר את חזרתם הבטוחה של תושבי עזה לבתיהם באזורים שבהם אין עוד לחימה אינטנסיבית", כך קראה האגודה לזכויות האזרח בפנייה אל קבינט המלחמה. עוד דורשת האגודה שישראל "תמלא את חובותיה לפי הדין הבינלאומי, ותדאג לשלומם ולצורכיהם של התושבים המוגנים בעזה". בפנייה סקרה עו"ד רוני פלי את הדין הבינלאומי ואת פסיקות בג"ץ בעניין חובותיה של ישראל כלפי התושבים, המוגדרים בדין הבינלאומי כ"מוגנים".

עו"ד פלי הדגישה ש"גם אם היתה מחלוקת לגבי מידת אחריותה של ישראל לתושבי עזה מאז ההתנתקות, במצב החדש המחלוקת אינה רלבנטית עוד: בעת הזו הצבא נוכח פיזית בשטח ושולט בשטחים נרחבים מהרצועה, ושלטון חמאס אינו יכול להפעיל עוד את סמכויותיו האזרחיות. על כן על ישראל מוטלת אחריות רחבה מזו שהפגינה עד כה: חובתה אינה רק לאפשר מעבר של סיוע, אלא לספק את הסיוע הנדרש".

כמו כן, האגודה סבורה שישראל חייבת לספק פתרונות מגורים הולמים למי שבתיהם נפגעו ולמי שאינם יכולים עדיין לשוב לבתיהם בשל הקרבות. "עליה לספק מי שתיה נקיים, מזון בכמות מספקת, חשמל, תרופות, ביגוד חם, וכל אשר נדרש להישרדות האוכלוסייה. עליה להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי ולדאוג לכך שהוא יגיע לכלל האזרחים, וכן לדאוג כי לכל מוגן תהיה גישה לטיפול רפואי", הדגישו.

יצוין שברצועת עזה מתחולל משבר הומניטרי חסר תקדים כתוצאה מהמלחמה, מהפינוי המסיבי של תושבים, מההרס הרב של מבנים אזרחיים, מתקני רפואה, דרכים ותשתיות חשמל ומים, מהשיבושים באספקת סיוע הומניטרי ומהשפעת מזג האוויר החורפי. מנתוני משרד הבריאות הפלסטיני עולה כי מפרוץ הלחימה עד יום שישי האחרון, 17 בפברואר, נהרגו 28,775 פלסטינים, כ70% מהם נשים וילדים, ונפצעו יותר מ-68 אלף. לפי הערכות ארגון יוניצף, כ-17,000 ילדים בעזה נותרו ללא ליווי מבוגר. כמו כן, כ-1.7 מיליון נפש, המהווים כ-80% מהאוכלוסייה, נעקרו מבתיהם. הם שוהים בצפיפות איומה במחסות הומניטריים או ברחובות, ולרבים מהם לא יהיה לאן לחזור בתום הקרבות. נוסף על ההרס הנרחב של בניינים ניכר גם הרס נרחב של שטחים חקלאיים מעובדים, וחלק נרחב מהרצועה הפך לאזור שלא ראוי למגורים.

לעיון בפניית האגודה לזכויות האזרח

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127439