דיון דחוף של ועדת הכספים: הרשימה המשותפת תתנגד למס על כלים חד-פעמיים ועל משקאות

בעקבות טענה של סיעת יהדות התורה שלא התקיים כלל דיון בכנסת בצווים שעליהם חתם שר האוצר אביגדור ליברמן – מס על כלים חד-פעמיים ומס על משקאות ממותקים – מחר (שני) תקיים ועדת הכספים של הכנסת דיון דחוף בצווים החדשים, ששניהם נחתמו כבר לפני שלושה שבועות, ואחד מהם, העוסק בכלים חד-פעמיים, יצא לדרך כבר בתחילת החודש.

לקראת הישיבה מחר, הודיעה הרשימה המשותפת כי נציגיה בוועדה יתנגדו למסים החדשים. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "אנחנו בעד הסביבה ובעד בריאות הציבור, אבל אנחנו לא קונים את התירוצים לתקציב הגזרות. לכן, בוועדת הכספים שתתכנס מחר, חברי אחמד טיבי ואני נצביע נגד העלאת המסים על כלים חד פעמיים ועל משקאות ממותקים. אנחנו נגד הטלת נטל הקורונה על המוחלשים במקום על הטייקונים".

יצוין שקביעת המועד לדיון באה לאחר שיו"ר הכנסת מיקי לוי פנה במכתב ליו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) והבהיר לו כי עליו להיענות לדרישת ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ולקיים את הדיון בהקדם, זאת לאור העובדה כי המיסים נכנסו לתוקף כצו ממשלתי בחתימת שר האוצר וללא דיון מקדים בכנסת, שבמקרים דומים התקיימו כמותו בוועדת הכספים בעת הטלת מיסים חדשים.

לקראת הדיון הוציאה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, מכתב הנחיות מיוחד בו הבהירה את כללי הבקרה הפרלמנטרית הנדרשים מול צווים ממשלתיים שכאלה. אפק ביקרה את הדרך שבה עברו הצווים ללא דיון, וכתבה כי "אמנם הוראות החוק והפרוצדורה מאפשרות החלה מיידית וקבלת אישור מוועדת הכספים בתוך 60 ימים, ואכן חלק מהרציונל בכך הוא מניעת צבירת מלאי. עם זאת, מטרת הצווים כאמור היא להכוונת התנהגות להפחתת צריכה למטרות אקולוגיות ובריאותיות, ולכאורה לא כמקור להכנסות מהמדינה".

"בנסיבות אלה, נראה כי אי קביעת מועד מאוחר יותר לצווים ומתן אפשרות לוועדת הכספים לקיים דיון טרם הוחלו הוראות הצווים, יש בה משום פגיעה של ממש וכרסום ביכולת הפיקוח של הכנסת בכלל, ושל ועדת הכספים בפרט בנושא זה. מן הראוי היה לכל הפחות לאפשר לוועדה לקיים דיון ולימוד הנושא בטרם המס הוחל והוטל בפועל", הדגישה.

"זאת ועוד, מועד פרסום הצו והחלתו המיידית נעשו בתקופה עמוסה במיוחד של הכנסת וועדת הכספים בפרט, לנוכח דיוניה האינטנסיביים ביחס לתקציב ולחוקי ההסדרים. נראה שגם לנוכח כיבוד עבודתה של הכנסת ראוי היה לאפשר את קיום הדיון בכנסת בטרם החלת הצווים ולא בדיעבד. בייחוד נכונים הדברים לנוכח הפרוצדורה הייחודית החלה בעניינו של הצו אשר מקשה על הוועדה בדיעבד להציע תיקונים, בוודאי מקום בו הצו כבר נכנס לתוקף".