הסכם חלש: ארגוני הסביבה הביעו אכזבה מתוצאות ועידת האקלים שנערכה בגלזגו

ארגוני הסביבה הביעו אמש (מוצ"ש) אכזבה מהסיכומים שהושגו בוועידת האקלים שננעלה אתמול בגלזגו. זאת, בתום כשבועיים של דיונים מרתוניים, נאומים של עשרות מנהיגים והפצה של שלוש טיוטות סיכומים שונות. כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "מורנינג סטאר" היוצא לאור בלונדון. המרכיבים המרכזיים שאותם רצו להכניס פעילי הסביבה בהסכם נותרו בחוץ.

ג'ניפר מורגן, מנכ"לית גרינפיס הבינלאומי, מסרה "זהו הסכם חלש, שמצליח להשאיר את היעד של 1.5 מעלות בחיים – אבל לא יותר מזה; בעוד שההסכם מזהה ומבסס את הצורך לקיצוץ עמוק בפליטות גזי החממה במהלך העשור הזה, ההבטחות הללו נדחו ליישום בשנה הבאה". לדבירה "אנו צריכים להמשילך ולהילחם להשגת המטרה ולמתן פיצוי הולם למדינות המתפתחות. "נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה צריך לשלוח איתות לצוות שלו בגלזגו ולהבהיר כי לא נכון לחסום את הפיצוי עבור אובדן הכנסות ונזק כלכלי, חברתי וסביבתי למדינות מתפתחות, המאוימות על ידי עלייה מהירה בטמפרטורות".

על כך הוסיפה שרה שו מידידי כדור הארץ: "המדינות העשירות, ובהן בריטניה הנציגה ניהל את הפסגה, הטילו את כובד המשקל להצלת כדור הארץ דווקא על המדינות העניות, אך מבלי לפצותן בשל כך".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן במחאה נגד המדינות העשירות והתאגידים הבינלאומיים, אתמול, בגלזגו (צילום: מורנינג סטאר)

 

יצוין שנשיא ועידת האקלים הבריטי, אלוק שארמה, התנצל "באופן עמוק ביותר" על האופן שבו השיחות הובילו, למעשה, להסכם נטול שיניים אופרטיביות. במסיבת העיתונאים, בעת ההכרזה על ההסכם, אמר בקול נשבר ובעיניים דומעות כי הוא מבין לליבם של פעילי הסביבה על כך שבהסכם לא באו לידי ביטוי דרישותיהם המרכזיות. "אני מתנצל בפני כל הנציגים בכנס על איך שהתהליך התקיים ומבין את גודל האכזבה, אבל אני חושב שזה חשוב שנשמר את המסגרת הזאת", אמר.

 

עוד בנושא:

100 אלף הפגינו בגלזגו למען הסביבה ונגד הקפיטליזם; מחאות נרשמו בעשרות ערים נוספות