דיון בוועדה לקידום מעמד האישה לקראת היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) קיימה אתמול (שני) את הדיון השנתי בו מוצג דו"ח איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, המהווה את אות הפתיחה לאירועי ציון יום המאבק הבינלאומי באלימות כנגד נשים בוועדה. יו"ר הוועדה אמרה בפתח הדיון: "בשבוע שעבר דנו בהסכמי ההשתקה למתלוננות על פגיעה מינית בבנקים ובחברות ממשלתיות, אתמול בלילה נחשפנו לעוד הסכם כזה, בו חברת מקורות מצאה דרך 'מקורית' מקורית לתת פיצוים מוגדלים למי שנחשד בניצול יחסי מרות. ההסכמים ההלו חייבים להיחקר – לא יכול להיות שמי שיפגע מינית יקבל פרס, והפרס הזה ייצא מהכיס שלנו, הציבור, בשביל לחפות עליו ועל החברה". "שמענו גם על עוד פרשיה, שרק היום המשטרה תתחיל לחקור, ונחשפנו שבעלי מועדוני לילה ביקשו מתוקף מינית לא להגיע למועדונים. עצם בקשת ההרחקה היא לקיחת אחריות מסוימת, אך לא מספיקה", הוסיפה.

2016-11-22_205155

לדברי ח"כ תומאסלימאן "להרחיק אדם מהמקום, או להוציא אותו לפנסיה, בלי לדווח על העבירות, אומר שהוא ימשיך לתקוף במקום אחר. אנחנו כאזרחים חייבים לקחת את האחריות צעד קדימה ולדווח. האיגוד, על כל פעילותן המבורכת, ואולי אף מקודשת, לא יכולים לבד, ואנחנו כאזרחים חייבים להתגייס למאבק. היום אני שמחה לתת במה לשמוע על העשייה הזו, ולעמוד על הבעיות שעוד עומדות לפנינו במאבק, כדי שנדע איפה אנו כאזרחים צריכים לפעול".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, אמרה "למרות המודעות החברתית הגוברת בשנים האחרונות למגפת האלימות המינית – המציאות בשטח עדיין קשה. העובדה כי שיעור כה גבוה מהנפגעים הם קטינות וקטינים חייב לעורר צעקה ציבורית. קטינות וקטינים הנם חסרי ישע, והדבר מחייב את כל המערכות להבין כי יש לעשות מהלך רחב היקף כדי להגביר את ההגנה עליהם – להעלות מודעות לנושא במערכת החינוך, לדרוש כי כל איש מקצוע בתחומים הרלוונטיים יקבל הכשרה ייעודית, וגם להעלות מודעות בקרב הורים לנושא". לדבריה "היום עומד על סדר היום אישור של פיילוט לתכנית לאומית למניעת אלימות מינית המשותפת ל-6 משרדי ממשלה, למרכזי הסיוע ולג'וינט. כרגע אנחנו נמצאים בנקודה קריטית המחייבת תמיכה של הנהלת משרד החינוך ומשרדים נוספים להפעלת הפיילוט וגם אישור תקציבי של משרד האוצר. ללא תקצוב הולם לקדם תכנית לאומית ימשיכו אלפי ילדים להיפגע מדי שנה ולשלם מחיר כבר לכל אורך חייהם".

יו"ר הוועדה הדגישה: "הגיע הזמן שהמדינה תשים את הנושאים הללו גובה בסדר העדיפויות שלה ותתקצב אותם בהתאם. אם היו מתוקצבים כראוי, האזרחים והאזרחיות היו סובלים הרבה פחות. נושא השוויון המגדרי, ומניעת התקיפות וההטרדות המיניות חייבים להיות חלק בכל הכשרת אנשי מקצוע, כבר מהלימודים באוניברסיטה כקורסי חובה, לכל תחומי הבריאות, המשפטים, הפסיכולוגיה והחינוך".

מחר (ימי רביעי) ובימי חמישי ושישי יתקיימו ברחבי הארץ עצרות והפגנות לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. על פי נתוני משטרת ישראל, במהלך השנים 2015-2013 (ינואר עד אוקטובר כולל) נרצחו בישראל 72 נשים. כ-80% מהנשים הנרצחות נרצחו בשל היותן נשים עלידי בני זוגן, על רקע משפחתי וסכסוך משפחתי ואו מה שמכונה על ידי המשטרה כ"רקע רומנטי". כמחציתן (34) נרצחו עלידי בני זוגן וכרבע על רקע משפחתי וסכסוך משפחתי (18) יותר משליש מהנשים הנרצחות הן נשים ערביות (26 ) וכ-21% עולות (10 יוצאות חבר העמים וחמש יוצאות אתיופיה).

ביום חמישי, 24 בנובמבר, תתקיים ההפגנה בתלאביב הנערכת מדי שנה. ההפגנה תצא בשעה 18:30 מכיכר רבין ועד לרחבת הסינמטק, שם תתקיים עצרת מרכזית. מארגנות האירוע בתלאביב מסרו "לקראת יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים רצינו להפנות את הזרקור אל העומדות והעומדים מן הצד, אלינו, שעדות ועדים למקרים של הטרדות ותקיפות מיניות ברחוב, בבית, בעבודה, בתחבורה הציבורית ובמקומות הבילוי. הגיע הזמן להפסיק לעצום עיניים, להפסיק לשתוק לנוכח הטרדה או תקיפה מינית, ולהתחיל להתערב למען הנפגעות".

בחיפה ההפגנה לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים תתקיים ביום רביעי, 23 בנובמבר. ההתכנסות בשעה 17:30 בכיכר הספר ןלאחר מכן: צעדה לכיוון מרכז הכרמל. בתום ההפגנה תתקיים עצרת ברחבת הסינמטק. מארגנות האירוע בחיפה מסרו: "עושות לזה סוף, מגיעות להלחם בשביל אחות שלך, בשביל אמא שלך, בשביל בת זוגתך, בשביל האישה שאיתך, בשביל זו שלצדך, בכיתה, בתור, בעבודה, בשביל עצמך, בשביל עתיד בטוח יותר לחיות בו".

ביום שישי, 25 בנובמבר, על פי החלטת ועדת המעקב העליונה של הציבורי הערבי בישראל, בשעות הצהריים, תצא שיירת מכוניות ואוטובוסים שתעבר ביישובים הערבים הגדולים בדרישה להפסיק את רצח נשים. אל היוזמה הצטרפו שורה ארוכה של תנועות וארגונים, ביניהם תנועת הנשים הדמוקרטיות בישראל (תנד"י), נשים נגד אלימות, הארגון הפמיניסטי כיאן, מהפךת'עייר ועוד.

ההפגנה בתלאביב בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/546203252255601

ההפגנה בחיפה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/1699723590347240