בשכונת הארגזים בת"א ייערך כנס תמיכה במאות המשפחות  העומדות בפני פינוי כפוי

בשכונת הארגזים בת"א ייערך ביום חמישי הקרוב (7.4) בשעה 18:00 כנס תמיכה במאות המשפחות העומדות בפני פינוי כפוי. זאת, בדרישה לקבלת פיצוי הולם. שכונת הארגזים שבדרום-מזרח תל-אביב הוקמה בשנות ה-40 אך תושביה לא הורשו לרשום את בעלותם על הקרקע, והתיישבותם הוגדרה כזמנית בלבד. גם לאחר עשרות שנים של תושבות בשכונה, התושבים עדיין לא זכאים לזכויות על דירותיהם.

שולה קשת, חברת מועצת העיר ת"א-יפו מסיעת אנחנו העיר (צילום: אקטיבסטילס)

 

מתנועת אנחנו העיר, היוזמת את הכנס, נמסר שבמשך שנים רבות סבלו תושבי השכונה מהזנחה פושעת על-ידי העירייה והמדינה. לאורך השנים נרשמו מספר פינויים אלימים של משפחות מבתיהן, מבלי שקיבלו את הפיצויים המגיעים להן על פי חוק. חלקן, לאחר מאבק עיקש של עשרות שנים, קיבלו פיצוי זעום שלא מאפשר להן לשקם את חייהן ולחיות בכבוד.

בחודש ינואר האחרון אישרה עיריית ת"א-יפו תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בצפון שכונת הארגזים. במסגרת התכנית, 300 המשפחות שצפויות להתפנות מבתיהן יקבלו פיצוי לפי מתווה הפיצויים שאושר. אולם לפי המתווה, רק עשרות בודדות מהמשפחות יקבלו דירה חליפית ללא עלות בפרויקט החדש. בפני משפחות מעטות נוספות עומדת האפשרות לקבל דירת שלושה חדרים במסגרת מתווה הפיצויים, אך רק אם תצלחנה לגייס הון עצמי עצום. אם אין באפשרותן לשלמו, או שהבנק לא יאשר להן משכנתא, הן לא זכאיות לשום פיצוי. למעלה מ-200 משפחות בשכונה תישארנה ללא קורת גג, וללא פיצוי כלל מצד העירייה והממשלה.

"המאבק שלנו לזכות לדיור ולפיצוי הוגן לתושבות ותושבי שכונת הארגזים מעלה הילוך. אנו חייבים לעמוד לצידם ברגעים קריטיים אלה, ולהתנגד למתווה הפיצויים בכל אמצעי שברשותנו. מאבק זה חשוב לא רק להשגת צדק לתושבי שכונת הארגזים, אלא גם לתושבות ותושבי כפר שלם, שם העירייה מתכננת לפנות 800 משפחות לפי אותו מתווה מקפח שהיא מנסה לקדם כאן. לצורך העלאת המודעות למתווה הפיצויים השערורייתי, ולשיתוף במאמצים שנעשו ונעשים כעת, אנו עורכים כנס ציבורי בשכונת הארגזים. בכנס ישתתפו תושבים, חברות מועצת עיריית ת"א-יפו, חברי כנסת ושותפים למאבק המשפטי, ויספרו, כל אחד ואחת, על המאבק מנקודת המבט שלהם, ועל פועלם בנושא", נמסר. הכנס ייערך ברחוב 3694 שבשכונת הארגזים.

יצוין שבשבוע שעבר חברות המועצה שולה קשת ומוריה שלומות מתנועת אנחנו העיר הגישו ערר לוועדה המחוזית נגד החלטת העירייה לתת תוקף לתכנית פינוי-כפוי של 300 משפחות בשכונת הארגזים. לדברי קשת "הצלחנו למנוע את אישור התכנית, שכוללת מתווה פיצויים מקפח לתושבים המפונים, ונמשיך לפעול כדי שהמשפחות יקבלו פיצוי הוגן". "מדוע פנינו לוועדת הערר המחוזית? זה לא חדש, שראש העירייה פועל בנחישות כבר יותר מעשרים שנה להפוך את תל אביב-יפו לעיר לעשירים בלבד. זה לא מקרה, זו שיטה, זה סדר עדיפויות עקום, זה שלטון מנוון שמוביל אותנו לתואר העיר היקרה בעולם. הפעם העירייה מבקשת להגדיל משמעותית זכויות בנייה של יזמים המקדמים תכנית לפינוי-כפוי בשכונת הארגזים, בתמורה לפיצויים מזעריים למשפחות שגרות בשכונה. זה כבר לא מפתיע שהשיטה עובדת שוב עבור חברות הנדל"ן הגדולות, אבל נראה שבשכונת הארגזים ראש העירייה עמד לחצות קו אדום נוסף, ולכן הוגש הערר", הוסיפה קשת.

"הדבר המרתיח ביותר, אם לא די ברפיסות השלטונית מול היזמים הגדולים, זה שהעירייה גם מציעה להקים ב'ארגזים' שכונת מגדלים אנטי-עירונית, ללא רחובות איכותיים, עם שטחי ציבור קטנים מהנדרש, וללא דיור מגוון. גם גזל, וגם איכות חיים עירונית גרועה", הדגישה.

 

הכנס בשכונת הארגזים בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/365672182097406