נציגי ועדת חקירה של האו"ם נפגשו בעמאן עם משלחת של החברה הערבית

ועדת החקירה המיוחדת של מועצת זכויות האדם של האו"ם, שהוקמה בעקבות אירועי מאי בשנה שעברה ומבצע שומר החומות, נפגשה אתמול (חמישי) עם נציגי החברה הערבית בישראל בעמאן. הפגישה מתקיימת בבירת ירדן מאחר שישראל מסרבת לשתף פעולה עם הוועדה ולאפשר לנציגיה להיכנס לתחומה או לשטחים הפלסטינים הכבושים, כך מסר הבוקר העיתון "אל-אתיחאד" היוצא לאור בחיפה.

מנכ"ל עדאלה, ד"ר חסן ג'בארין, אתמול במפגש בעמאן עם חברי ועדת החקירה המיוחדת של מועצת זכויות האדם של האו"ם (צילום: אל-אתיחאד)

 

הוועדה הוקמה בעקבות החלטת מועצת זכויות האדם ממאי בשנה שעברה, שמסמיכה אותה לבחון הפרות זכויות אדם בשטחים הכבושים ובישראל. הבדיקה, שאינה מוגבלת בזמן, צפויה לחקור חשדות להפרת המשפט הבינלאומי ההומניטרי ושל דיני זכויות האדם הבינלאומיים שבוצעו בגדה המערבית ובישראל, כולל בירושלים המזרחית ובעזה. זו הפעם הראשונה שבה מתקיים מפגש כזה, ופעם ראשונה שניתן לוועדה בינלאומית של האו"ם מנדט לבחון טענות לאפליה שיטתית שמבוססת על זהות אתנית, דתית או גזעית גם בתוך ישראל.

חברי המשלחת, בהם יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבורי הערבי בישראל, מוחמד ברכה, ומנכ"ל עדאלה, ד"ר חסן ג'בארין, הציגו בפני הוועדה את הסוגיות המרכזיות על הוועדה לחקור. ברכה, בין היתר, תקף את "חוק הלאום" המבסס את משטר העליונות היהודית בישראל ובשטחים הכבושים. לדבריו החוקים בישראל יוצרים אפליה שיטתית ומובנית כלפי אזרחיה הערבים-פלסטינים. בעקבות כך, ביקשו נציגי הארגון מחברי הוועדה לבחון את מדיניות ההתנחלויות של ישראל, שלהגדרתם כוללת הפקעת אדמות ועקירה כפויה של פלסטינים לצורך הקמת יישובים המיועדים ליהודים.

אחר הפגישה אמר ברכה: "אנחנו מאוד בונים על הוועדה, במיוחד שזו הפעם הראשונה שגוף בינלאומי חוקר את ההפרות נגד הפלסטינים גם בתוך הקו הירוק, רצינו וצפינו שזה יהיה בישראל אך הסירוב הישראלי מנע זאת ובכך הוכיח שיש לישראל מה להסתיר בכל הקשור של יישום ערכים בינלאומיים ויישום חוק בינלאומי". ברכה הדגיש את מסוכנות  חוק הלאום וגם סוגיית חימוש קבוצות ימים בערים המעורבות ברקע האירועים שהיו בחודש מאי".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/103469