בעקבות בלגיה: בית משפט בהולנד הורה לעצור יצוא חלקי חילוף למטוסי אף-35 בגלל ההרג בעזה

בית משפט בהולנד הורה הבוקר (שני) לעצור את כל יצוא של חלקי החילוף למטוסי אף-35 מתוצרת החברה האמריקאית לוקהיד מרטין שבשימוש של חיל האוויר הישראלי. זאת, כי "לא ניתן להכחיש שיש סכנה ברורה שייעשה שימוש בחלקי החילוף בהפרות חמורות של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

העותרים נגד מכירת החלפים לישראל הם הסניף ההולנדי של אוקספם, ארגון "פאקס" (לשעבר "פאקס קריסטי") והפורום המשפטי לזכויות אדם שעתרו לבית המשפט לערעורים בהאג נגד השר הממונה בממשלה ההולנדית. בעתירה נאמר כי צריך "לשקול מחדש" את רישיון הייצוא לישראל, לנוכח הסיכון בהפרות החוק ההומניטרי ברצועת עזה. עוד נכתב בפסק הדין, כי "ישראל אינה לוקחת בחשבון את ההשלכות של ההפצצות שלה על האוכלוסייה האזרחית" הגורמות ל"מספר לא-פרופורציונלי של הרוגים" של הרוגים בהם אלפי ילדים. עוד נטען, כי "בהתאם לאמנות בינלאומיות שהולנד חתומה עליהן, על הולנד לאסור ייצוא של נשק אם יש חשש משמעותי להפרות של החוק הבינלאומי".

פסק הדין ניתן בעת ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, מבקר בישראל, בפעם השלישית מאז 7 באוקטובר. רוטה חזר והביע תמיכה בלתי מסויגת בישראל. גם יו"ר האופוזיציה בממשלה ההולנדית, חרט וילדרס הימני קיצוני, מנהיג המפלגה שניצחה בבחירות האחרונות שנערכו לפני שלושה חודשים והמתקשה להקים ממשלה, תומך נלהב של ממשלת ישראל.

יצוין שגם מחוז ולוניה, בו מרוכז התעשייה הביטחונית של בלגיה, הודיע בשבוע שעבר על הפסקת מכירת נשק ותחמושת לישראל בעקבות המלחמה בעזה. העיתון הפלמי "דה מורגן" חשף בשבוע שעבר שהתעשייה הביטחונית הבלגית סיפקה 16 טון אבק שריפה שהיו מיעודים לישראל. לא ברור האם המשלוח הגיע ישירות לישראל או באמצעות מדינה שלישית, אבל דובר ראש הממשלה אליו די רופו הבהיר שבלגיה לא תספק נשק או תחמושת לישראל. את מכירת אבק השריפה לישראל בעיצומה של המלחמה חשף אחד מראשי מפלגת העובדים וחבר הפרלמנט הבלגי פטר מרטנס.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127286