ביקור הנשיא ביידן בישראל: כשארה"ב לא מסתכלת – הבנייה בהתנחלויות נמשכת

בטקס שנערך לכבוד ג'ו ביידן בנמל התעופה בן גוריון (13.7), הדגיש הנשיא האמריקאי את "תמיכתו ומחויבותו לפתרון שתי המדינות". באותו ערב, פרסמה ישראל את המועד לדיון בתוכנית לבנייה של שתי התנחלויות חדשות במזרח ירושלים – עשרה ימים לאחר תום ביקור הנשיא. תנועת שלום עכשיו חשפה, כי הדיון שאמור היה להתקיים השבוע (18.7) בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים בוטל בהוראת ראש הממשלה יאיר לפיד, ונדחה ליום שני הקרוב (25.7).

לפיד: "בינינו, אתה תומך בשתי מדינות?"; ביידן: "אל תצחק עלי" (צילום: הבית הלבן)

 

הוועדה תקדם את בנייתן של 2,000 יחידות דיור בהתנחלויות שייקראו "גבעת השקד" ו"אמת המים התחתונה", אשר ימוקמו סמוך לבית צפאפה ולגבעת המטוס בהתאמה. לדברי שלום עכשיו: "שתי התוכניות נועדו להנחית מכה קשה על הסיכויים להגיע לפתרון שתי המדינות, ויכשילו את פיתוח מזרח ירושלים כבירת פלסטין".

 

12 שנה ודבר לא השתנה

ביידן ביקר בישראל לפני 12 שנה כאשר כיהן כסגן הנשיא. בעת ביקורו אז, קידמה הממשלה תוכנית לבניית 1,600 יחידות דיור בהתנחלות רמת שלמה שבמזרח ירושלים. אז חולל העניין משבר זמני בין ישראל לארה"ב.

עתה, לאחר חשיפת שלום עכשיו כי הדיון יועד להתקיים סמוך לביקור הנשיא, הורה לפיד לבטלו. אולם בתגובה לכך, הורתה שרת הפנים איילת שקד האחראית לוועדה לקיימו בכל זאת לאחר הביקור.

לדברי שלום עכשיו: "יש להדגיש שראש הממשלה יכול למנוע את קידום תוכניות הבנייה. באפשרותו לקרוא את השרה שקד לסדר, ובמידה שתסרב, בכוחו לפטרה ולשנות את ההחלטה. דבר כזה לא יפגע בממשלה, שהיא ממילא ממשלת מעבר עם מועד בחירות המרחף מעל לראשה".

 

ממשלת אין-שינוי אך יש-כיבוש

תוכנית הבנייה של ההתנחלות "אמת המים התחתונה" כוללת 1,446 יחידות דיור שימוקמו בין ההתנחלויות הר חומה וגבעת המטוס. חשוב להדגיש כי התוכנית הממשלתית הוכנה וקודמה במהירות ביוזמת רשות מקרקעי ישראל: ההצעה  הונחה  על  שולחן  הוועדה  המחוזית  לתכנון  מיד לאחר הקמת ממשלת לפיד-בנט ביולי אשתקד, והיא נדונה כבר  בינואר  האחרון.  כעת,  היא  נמצאת  בתהליכי  אישור.

כדרכה של מדיניות הבנייה הישראלית בשטחים, מטרת התוכנית אינה רק בניית דיור ציבורי ליהודים תושבי השטחים הכבושים. מדובר בתוכנית אסטרטגית שתפקידה לגדוע את הרצף האורבני הפלסטיני במזרח ירושלים. ההתנחלויות החדשות יחסמו בפועל את המעבר האחרון ליתר חלקי ירושלים המזרחית שנותר פתוח לתושבי בית צפאפה.  אמנם רק כמחצית מהשטח שהוקצה לתוכנית נמצא מעבר לקו הירוק, אך למיקומה האסטרטגי בין גבעת המטוס לבין הר חומה משמעות בעייתית במיוחד עבור הפלסטינים.

    השטח מתפרש על 186 דונם, ומעל שליש מהם הם בשליטת האפוטרופוס הכללי לאחר שהיו בבעלות יהודית לפני 1948. כ-21 דונם נוספים נמצאים בידי קק"ל; מתוכם כ-10 דונם נחשבים בחוק נכסי נפקדים, כ-7 דונם נמצאים בבעלות המדינה והיתר בבעלות פרטית. בשלום עכשיו הדגישו: "רשות מקרקעי ישראל יוזמת תכנית בה הקרקע המיועדת לבנייה היא ברובה בבעלות פרטית. עם זאת, המדינה מתייחסת לאדמות שבניהול האפוטרופוס הכללי כאדמות שניתן ליזום בהן בנייה לא חוקית".

 

תקדים ממשלת רבין

תוכנית "גבעת השקד" מקדמת את בנייתן של 473 יחידות דיור על אדמות בית צפאפה. הוועדה המחוזית דנה בתוכנית בפברואר השנה, אז ביקשה לערוך "בדיקות סביבתיות" לפני אישורה. במהלך הדיון התברר כי אדריכלי התוכנית מתכננים לכלול בה 200 יחידות דיור נוספות.

אלא שתוכנית זו אינה הניסיון הראשון של מדינת ישראל לגזול את השטח. באפריל 1995, בזמן ממשלת יצחק רבין, ניסתה המדינה להפקיע 200 דונם מאותו שטח לצורך הקמת שכונה יהודית חדשה. היה זה ניסיון ההפקעה הראשון שביצעה ישראל בירושלים מאז הסכמי אוסלו והסכם השלום עם ירדן. ההחלטה חוללה אז משבר דיפלומטי בין ישראל לבין הפלסטינים וירדן.

בעקבות זאת, התחייב רבין כי לא יהיו עוד הפקעות בירושלים. בסופו של דבר, ממשלת ישראל נסוגה אז מההפקעה לאחר שסיעת חד"ש הגישה הצעת אי אמון בממשלה, אליה הצטרף הליכוד בראשות בנימין נתניהו.

ישיעיהו בן-סירא

עוד בנושא: https://zoha.org.il/113945