ח"כ עודה: יש להיאבק נגד שקד ובן גביר ולא להיות עם שקד נגד בן גביר

"אנו מוכנים להיאבק נגד שקד ובן גביר, ולא להיות עם שקד נגד בן גביר", כך אמר אתמול (שלישי) יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) בשיחה עם מירב ארלוזורוב, בוועידה הכלכלית של החברה הערבית, שערך "דה מרקר" בנצרת. בשיחה עודה העריך כי בבחירות הקרובות כי הרשימה המשותפת תשיג שבעה מנדטים.

חברי הכנסת אחמד טיבי, איימן עודה וסמי אבו-שחאדה במשחק של בני סכנין, 27 באפריל 2022 (צילום: זו הדרך)

 

לדברי עודה, המצב הנוכחי מעיד כי הקואליציה, שבה היתה שותפה רע"מ אך לא הרשימה המשותפת — נכשלה. "אני מההתחלה הייתי נגד הגישה של כניסה לקואליציה ובעד לחזק את עצמנו ולהגיע יחד ל-17 מנדטים. אנחנו לא בדלנים. להפך, פעמיים המלצנו על בני גנץ רק כדי למנוע ממשלה של בנימין נתניהו. אנחנו רוצים להשפיע — אבל למכור את עצמנו כמו הרב דרוקמן או נתניהו לכל המרבה במחיר, זאת לא הגישה שלנו. אני מסתכל על היישובים של הדרוזים, שהם אחים שלנו והלכו בדרך הזאת של השתתפות, ואני אומר, 'ריבונו של עולם, אין הבדל ביניהם ליישובים ערביים'. אני מסתכל על הפער בין יישובים של יהודים מזרחים לתל אביב. הם מצביעים לבגין ולש"ס משנות ה-80, והפער בינם לבין תל אביב, שבה מצביעים למרכז־שמאל, גדל והולך. הייתי בטוח שזה יהיה כישלון", אמר עודה.

בשיחה התייחס עודה לתוכניות המיוחדות עבור החברה הערבית שנמצאות כיום בשלבי יישום. "אנחנו רוצים את טובת הציבור שלנו. ברמה הכלכלית — אז התוכנית העיקרית, תוכנית 550, בכיוון הנכון. היא המשך של תוכנית 922, שאותה הרשימה המשותפת הביאה. מאז 2015, כשהתוכנית הוצגה, הציבור הערבי גדל ב-370 אלף איש, וצריך להמשיך ולהגדיל את התקציב שלה. הדבר העיקרי שיש להתייחס אליו הוא אם התוכניות האלה מקנות לנו זכות כאזרחים, או שזה תלוי במדיניות פוליטית מסוימת. מה שקיבלנו ב-922 – כשהיינו נגד ראש הממשלה אז נתניהו, ובכל זאת התוכנית עברה – קיבלנו בזכות, ללא שום תלות", הסביר.

עודה אמר כי אסור שהתוכניות ינוהלו כך שהן מחזקות את אלה בציבור הערבי שכבר חזקים, אך לא ייתנו מענה לחלקים המוחלשים שבה. לדבריו, הגישה לפיה רק לפי נאמנות למדינה החברה הערבית תקבל תקציבים – היא פסולה. הוא התייחס לדבריו של יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, שאמר מוקדם יותר בוועידה כי כדי שהתוכנית תיושם במלואה, רע"מ צריכה להישאר בממשלה. "מה זאת התלות הזאת? אנחנו לא אזרחים? הגישה הזאת מנציחה את מעמדנו כסוג ב' במדינה, והתקציבים האלה מגיעים לנו בזכות", הדגיש עודה.

לשאלה אם יש מחיר שתמורתו תסכים הרשימה המשותפת לשבת בממשלה ציונית, הוא ענה "אם תשאלו את האזרחים הערבים, 90% היו בעד ממשלת יצחק רבין, והיא הייתה צעד נכון. כשהגיע נתניהו עם ההסתה, חוק הלאום, חוק קמיניץ, השלום הכלכלי עם מדינות המפרץ — נגד הפלסטינים — אמרנו שנתמוך בבני גנץ כדי לסכל את התוכנית. הציבור שלנו מחפש איזון בין הכבוד לבין הדמוקרטיה והשפעה ישירה. אבל כניסה לממשלה שמצביעה נגד איחוד משפחות, או להיות חלק מממשלה שמעלה את מחירי החשמל והדלק — בציבור שלנו יגידו לנו שביד אחד נותנים ובשנייה לוקחים. אנחנו 20% מהאוכלוסייה. זה כוח אדיר. צריך לנתב אותו לא לטובת מי שקונה אותנו, אלא לדאוג באמת לאינטרסים שלנו"

שאלה נוספת שעלתה בשיחה היא אם הרשימה המשותפת מצדיקה את הפלת הממשלה במחיר עליית ממשלה שבה יהיה שותף ח"כ איתמר בן גביר. "המשוואה שמחברת בינינו לשמאל הציוני לא מוצדקת", אמר עודה. "נתניהו מסית נגד בית המשפט העליון, המשטרה, האקדמיה והתקשורת. ואני אומר, מה עם הכיבוש? מה עם הציבור הערבי בנגב? מה עם העלאת המחירים? אני יודע שבתל אביב טוענים שמה שחשוב הוא להדיח את ביבי, שמסית נגד שלטון החוק. אני רואה דברים אחרת – אני רוצה להיאבק יחד נגד נתניהו, נגד ההסתה נגד בית המשפט והתקשורת. אני שותף, אבל יחד עם הדברים הקרדינליים – סוגיית הכיבוש והעלאת המחירים". "השמאל הציוני רוצה שנצטרף למאבק שלו בלי לקדם את המאבקים שלנו. אני לא מקבל את המשוואה הזאת. האינטרסים שלנו הם להיאבק נגד שקד ובן גביר, ולא להיות עם שקד נגד בן גביר", הדגיש.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/114039