ביומו האחרון בתפקיד: מנדלבליט אישר את מתווה הקמת ההתנחלות אביתר

היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט התיר ביומו האחרון בתפקיד להקים התנחלות על אדמות המאחז אביתר בשטחים הפלסטינים הכבושים. חוות דעת מטעם מנדלבליט שפורסמה הבוקר (רביעי) קובעת כי ניתן להתחיל בהליך שבסיומו יוכל הדרג המדיני לאשר בניית יישוב חדש במקום. המאחז נבנה בשנה שעברה בניגוד לחוק, ופונה בתוך שבועות אחדים בתום משא ומתן עם המתנחלים, לאחר שהובטח להם כי מעמד הקרקע ייבחן.

הלווייתו של שאדי אל-שראפה, (בן 41) שנורה בידי חיילי צה"ל בעת ההפגנות נגד ההתנחלות אביתר, אוגוסט 2021 (צילום: אקטיבסטילס)

 

האחראי על ההתנחלויות בצפון הגדה מטעם הרשות הפלסטינית רסאן דגלס מסר בתגובה לפרסום כי "ישראל מנסה לקבוע עובדות בשטח ועיתוי ההודעה אינו מקרי, יממה אחרי פרסום הדו"ח של אמנסטי. זה לא יעבור ולא נשלים עם מציאות כזו, בעיקר בכפר ביתא שכבר שילם בדם תשעה מבניו ויותר מ-500 פצועים מירי חי בתוך שמונה חודשים. לכן ברור שהמאבק העממי יתגבר". פעילים בכפר ביתא הסמוך לאביתר הודיעו בתגובה לפרסומים בנושא כי המאבק העממי נגד המאחז יחריף.

לדברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "הכשרת ההתנחלות אביתר על ידי הממשלה הזו אינה טעות או חריגה מקו הממשלה. זו המהות שלה. מדובר בממשלת ימין שמעמיקה את הכיבוש ואת האלימות שלו. במרצ אומרים שזה מנוגד לעמדתם. אני שואלת – מה הקווים האדומים שלכם בממשלה הזו? כמה כח יש לכם מרצ לעצור את זה?".

גם בלוחמים לשלום גינו את ההחלטה: "מדהים לראות שיום אחרי שיוצא דו״ח המוצא שממשלות ישראל מבצעות אפרטהייד, שהוא פשע נגד האנושות, היועץ המשפטי לממשלה מחליט ביומו האחרון בתפקיד לאשר מתווה מושחת להלבנת עוד התנחלות לא חוקית בשטחים, כשהתנחלויות הן אחד מפשעי האפרטהייד שמבצעת המדינה. אנחנו קוראים לשר גנץ לדחות את המתווה המוצע, ולפנות את ההתנחלות הלא חוקית אביתר לאלתר".

בשלום עכשיו סבורים שמתווה אביתר "הוא הסכם כניעה לקומץ עבריינים שדגל שחור מתנוסס מעליו. על תומכי שתי המדינות בממשלה לדרוש משר הביטחון לעצור את הטירוף. בלתי נתפס שבימים בהם אלימות מתנחלים משתוללת והממשלה מפחדת לפרק את מאחזי הטרור, מוקמת התנחלות מבודדת חדשה בלב אוכלוסייה פלסטינית. במקום לעצור את האלימות שיוצאת מהמאחזים הלא חוקיים, הממשלה מעניקה מתנות לעבריינים ולפורעים".