ביוזמת חד"ש: דיון בכנסת בעקבות הרג האזרחים הערבים ברהט

ביוזמת ח"כ דב חנין וסיעת חד"ש מליאת הכנסת תכונס היום (רביעי) לדיון פגרה מיוחד בנושא הריגתם של אזרחים ערבים בידי המשטרה ברהט. ח"כ מירי רגב (ליכוד) הגיבה בחריפות ואמרה כי "לא ייתכן שמתפרעים בדואים, אזרחי מדינת ישראל, מבעירים צמיגים וזורקים בקבוקי תבערה לעבר שוטרים".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הדגיש כי יתבע להקים ועדת חקירה ממלכתית. "הגיע הזמן לשים קץ לרצף מעשי ההרג של אזרחים ערבים בידי משטרת ישראל", אמר. ביום שני ובעקבות מותו של אדם נוסף במהלך מסע ההלוויה של ההרוג סאמי אלג'ער, קרא ח"כ דב חנין להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתוביל לשינוי חד יחס המשטרה לאזרחים הערבים. לדבריו: ""הגיע הזמן לשים קץ לרצף מעשי ההרג של אזרחים ערבים בידי משטרת ישראל.   כאשר יותר מ 50 אזרחים ערבים נהרגו ע"י המשטרה מאז אוקטובר 2000 – אלא אינם מקרים מבודדים אלא תופעה ושיטה שיש לעצור מיד ולהביא את האחראים לה למשפט צדק".

2015-01-21_210944

הפגנת סטודנטים בכניסה לאוניברסיטת תלאביב, אתמול בצהריים, בהשתתפות חברי הכנסת מחד"ש מוחמד ברכה ודב חנין (צילום: אל אתיחאד)

מנכ"לית "פורום דו קיום בנגב", חיה נח, הצטרפה לקריאה ובמכתב ליועץ המשפטי לממשלה אף היא דרשה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה להרג אזרחים בדואים בנגב ולפרק את יחידת יואב: "בשנה האחרונה, ומאז הפעלת יחידת יואב, חלה עליה משמעותית באירועי האלימות המשטרתית כלפי אזרחים בדואים בנגב ורבות תופעות האלימות המשטרתית שבאו לידי ביטוי נורא בהרג שני אזרחים בשבוע אחד. רצוני לבקש ממך להורות לאלתר על הקמת ועדת חקירה שלא במסגרת המשטרה. ישנה חשיבות שאירועים אלו יחקרו על ידי גורם בלתי תלוי מחוץ למשטרה". לדבריה "יחידת יואב פועלת כיום בעיקר בקרב האזרחים הערבים בנגב ואין מקום לכוח כזה. על המשרד לביטחון פנים לפרק את היחידה לאלתר".

ברהט יצאו אתמול אחה"צ כאלף מפגינים לתהלוכת מחאה מביתו של אלג'אער לביתו של ההרוג השני סאמי זיאדנה. בתום הצעדה התכנסו המפגינים בסוכת האבלים של משפחת זיאדנה..לאחר רדת החשכה החלו עימותים בין המפגינים לשוטרים. אחד המפגינים שנפגע על ידי רכב משטרה פונה לקבלת טיפול רפואי ושם נעצר. במהלך היום האריך בית המשפט את מעצרם של שבעת העצורים ממסע ההלוויה של זיאדנה עד יום חמישי. הפגנות נוספות התקיימו ביישובים ערבים ברחבי הארץ. בעראבה צעדו במחאה על האלימות המשטרתית, ובאום אל פאחם יצאו המפגינים לתהלוכת לפידים ומסע לוויה סמלי. בכפר קרע חסמו המפגינים את כביש 65 למספר דקות.

גם תאי הסטודנטים של חד"ש אוניברסיטאות תל אביב, חיפה ובן גוריון ארגנו הפגנות סולידריות עם הנגב ובמחאה על אירועי הימים האחרונים. בהפגנות השתתפו עשרות סטודנטים ערבים ויהודים, הניפו שלטים ודגלים וקראו סיסמאות בגנות הטרור המשטרתי הישראליבין המפגינים בתל אביב היו גם חברי הכנסת מחד"ש דב חנין ומוחמד ברכה. המפגינים קראו "ממשלה של גזענים הורגת את האזרחים" ו"הזעם של הנגב הוא הזעם והכאב של כולנו". כל משמרות המחאה התנהלו בשקט אולם משטרת באר שבע עכבה עם תום ההפגנה שלושה מפגינים ששוחררו לאחר חקירה. פעילים שנכחו בבית המשפט סיפרו כי ניכרים בהם סימנים קשים של אלימות.