בחירתו של ראיסי לנשיאות איראן תקשה על פעילותם של אנשי האיגודים המקצועיים שבמחתרת

בחירתו של איברהים ראיסי, המכונה "התליין מטהראן", לנשיאות הרפובליקה האסלאמית של איראן לא תקל על פעילותם של אנשי האיגודים המקצועיים שבמחתרת. שליח העיתון הקומוניסטי "הומניטה", פייר ברבנסי, ביקר באיראן כדי לסקר את הבחירות לנשיאות ופגש שם את פעילי האיגודים שקיומם אסור לפי חוק. חוקת הרפובליקה האסלאמית קובעת כי "לא קיימות סתירות בין מעסיקים לעובדיהם".

איברהים ראיסי, המכונה "התליין מטהראן", נשיאה החדש של הרפובליקה האסלאמית של איראן (צילום: סוכנות הידיעות אירנה)

 

בעת שהותו באיראן שוחח ברבנסי עם פעילים רבים ודיווח על כך בהרחבה בעיתון הקומוניסטי היוצא לאור בפריס. להלן קטעים מתוך הכתבה.

מצבם הקשה של הפעילים למען זכויות האדם באיראן ידוע לרבים ברחבי העולם. פחות ידוע מצבם החמור הרבה יותר של פעילי האיגודים המקצועיים, אלה נאבקים אף הם למען זכויות אדם, למרות שהדיכוי ממנו הם סובלים הוא קשה יותר. חרף הקשיים והרדיפות, פורצות שביתות והפגנות עובדים באופן תדיר ברחבי המדינה.

במחוז חוזיסטאן (דרום-מערב איראן), עובדי מפעל הסוכר וחוות גידול קנה הסוכר הגדולה שסמוכה לו למדו בוקר אחד כי חברת הסוכר הופרטה. ועד הפעולה המחתרתי הכריז מייד על שביתה נגד ההפרטה ובדרישה לתוספות שכר. הפתעת העובדים הייתה גדולה במיוחד כאשר למדו מי "רכש" את המפעל: בן אחיו של אחד מראשי המחוז. הכל נעשה בהסתר, ללא ידיעת התושבים וכמובן מבלי לשתף את העובדים. השובתים התמידו במחאתם עד להקפאת ההפרטה ולחשיפת "הקומבינה" המקובלת במדינה, לפיה ראשי המשטר או קרוביהם מתעשרים על חשבון הקופה הציבורית או נכסי המדינה.

המצב החברתי ברחבי איראן דליק עקב העמקת העוני והאבטלה והכרסום ברמת החיים של העובדים. השביתה בחוזיסטאן אינה מקרה בודד. כך הסביר ראסון בודאגי, בן 54, מורה למתימטיקה ומראשי איגוד עובדי ההוראה הפועל ברחבי איראן. "מטרתנו היא להגן על מעמד המורה, לשפר את רמת החינוך ולהיאבק למען חינוך חינם לכל", מסר. "אנו גם נאבקים באפליית התלמידות ודורשים לאסור את החינוך הדתי במערכת החינוך הציבורית – גם בהתחשב בפסיפס האתני והדתי במדינה וגם כדי להבטיח שוויון לכל". לדבריו, בין יעדי האיגוד – "לגשר על הפערים הקיימים בין מערכות החינוך בערים ובכפרים".

בגלל פעילותו האיגוד-מקצועית, נעצר בודאגי ב-2009 ונידון לשבע שנות מאסר בתואנה של "פגיעה בביטחון המדינה". עם שחרורו פוטר מעבודתו ונותר ללא פרנסה. בגלל שהתמיד בפעילותו, הוא נשפט שוב במאי 2020 והוטל עליו הפעם עונש כבד הרבה יותר: עשר שנות מאסר. גם ר', בת 30 ובעבר פעילה שמאלית באוניברסיטה, ממתינה לריצוי מאסר של שש שנים ושל שלוש שנים על תנאי בגין "המרדה". בתום לימודיה פעלה ר' למען התאגדות עובדים. בכל רגע עלולים שוטרים להתדפק על דלת ביתה.