ממשלת הימין לא מצליחה להשיג רוב לקידום חוק האזרחות והכניסה הגזעני

שבוע ויום לאחר שהוקמה ממשלת בנט-לפיד, הקואליציה הימנית עומדת בפני מבחן משמעותי בדמות חוק גזעני ושנוי במחלוקת, ובינתיים אין לה כל דרך יצירתית לצאת מהמשבר. חוק האזרחות והכניסה לישראל, החוק שלמעשה אוסר איחוד משפחות, אמור לקבל את אישור הכנסת עד ל-6 ביולי, אחרת יפקע. עד כה לא נמצא לו רוב, לאור ההתנגדות של חברי סיעות הרשימה המשותפת (הראשונה שמסרה על התנגדותה לחוק), רע"מ וחלק מחברי סיעות מרצ והעבודה. יצוין שראשי העבודה ומרצ לא הביעו התנגדות לחוק.

זה 18 שנים שממשלות ישראל מאריכות את תוקפו של החוק, שמטרתו להגביל מתן אזרחות או תושבות לפלסטינים שנשואים לערבים פלסטינים אזרחי ישראל. למרות שחוק איחוד המשפחות לא יעלה בימים הקרובים להצבעה, בממשלת הימין נמשכים המאמצים בין הצדדים במטרה להגיע להבנות, אך ככל שחולפים הימים מספר התומכים בחוק הולך ופוחת.

לדברי האגודה לזכויות האזרח "יש בטל את 'חוק האזרחות והכניסה לישראל' ועכשיו. מאז עוגנה המדיניות בהחלטת ממשלה בשנת 2002 ולאחר מכן בחקיקה זמנית בשנת 2003, מאריכות הממשלה והכנסת את תוקפה שוב ושוב, "בהליך חקיקה לא תקין שאין לו אח ורע – הממשלה קובעת את ההארכה בצו, והכנסת מאשרת בקריאה אחת. ככה מוארך בישראל חוק פוגעני – ללא חקיקה, ובלי שלוש קריאות. בשבוע הבא אמורה הכנסת לדון בהארכה פעם נוספת".

יצוין שההצדקה שניתנה לחוק היא ביטחונית. נטען, שאם בני המשפחה יקבלו מעמד הם יקבלו גם תעודות זהות ישראליות ויוכלו לנוע בחופשיות בין ישראל לבין השטחים. "כך הפך החוק את כל הפלסטינים, באשר הם, לסכנה ביטחונית, ללא בדיקה אינדיבידואלית. אלא שרבבות פלסטינים נמצאים בישראל בהיתרים, יכולים לצאת ולחזור, ובהם אלפים רבים של פועלים שנכנסים ויוצאים מדי יום. כך שאת ההצדקה הביטחונית המציאו רק כדי לא להודות בפה מלא שהטעמים הם דמוגרפיים. זהו חוק שנועד למנוע מפלסטינים מעמד בישראל", הדגישו באגודה.

הוראת שעה זו, שכבר מזמן הפכה להוראת קבע, פוגעת אנושות במשפחות רבות. מטבע הדברים, הפגיעה העיקרית של החוק היא באזרחי ישראל הערבים ובתושבי ירושלים המזרחית, המקיימים קשרי משפחה ונישואין עם תושבי השטחים. על אלפים רבים נגזר פירוד כפוי. אחרים נאלצים לחיות כאן בהיתר, שיש לחדשו לעתים תכופות, ואשר אינו מתיר להם לקבל תנאים סוציאליים, לנהוג, ומקשה על פרנסה וקיום בכבוד. אזרחים ותושבים ישראלים שבעקבות החוק נאלצו לעבור לחיות בשטחים עם בני זוגם, איבדו את הזכויות הסוציאליות המגיעות להם מהיותם תושבי ישראל, כאילו בחרו לעזוב את המדינה מרצונם החופשי. "חוק הקובע באופן גורף כי כל הפלסטינים, באשר הם, מהווים סכנה ומשום כך אינם יכולים לרכוש מעמד בישראל, הוא חוק גזעני. בשבוע הבא תצטרך הכנסת להחליט האם להאריכו שוב. עליה לדחות את בקשת הממשלה, ולמחוק את החרפה הזו מספר החוקים", נמסר.