בהשתתפות ראול קסטרו: מאות אלפים הפגינו בקובה להגנת המהפכה והסוציאליזם

מאות אלפים הפגינו אמש (מוצ"ש) בעריה הגדולות של קובה להגנת המהפכה והסוציאליזם. כך מסרה הבוקר רשת הטלוויזיה הלטינו-אמריקאית "טלסור". העצרת הגדולה נערכה במלקון, הטיילת של הוואנה, בהשתתפות הנשיא מיגל דיאס-קאנל וראול קסטרו, אחד ממנהיגי המהפכה ונשיא לשעבר.

בעצרת בהוואנה הנשיא דיאס־קאנל הפנה אצבע מאשימה לאויביה של קובה שלדבריו "ניסו להרוס את האחדות הלאומית והשלווה במדינה" ממשלתו הודתה השבוע במחדלים שתרמו למחאה החריגה, אך בתגובתה הדגישה את חלקה של ארה"ב, שהואשמה ב"מימון גורמים אנטי-מהפכניים" וכן ב"ניצול המצוקה הכלכלית שגרמו הסנקציות שהיא עצמה הטילה". עצרות נערכו גם סנטיאגו דה קובה, באיימו, קמגואיי, סנטה קלרה וקרדנס.

בשבוע שעבר אלפי אזרחי קובה הפגינו בערים ברחבי המדינה נגד הממשלה בשל המצב הכלכלי, כמו גם בעקבות קצב ההתחסנות נגד נגיף הקורונה. אלפים הפגינו בבירה הוואנה, ובמקום פרצו כמה עימותים עם כוחות המשטרה ועם מפגינים שהניפו דגלים קובניים וכרזות עם תמונתו של פידל קסטרו. על פי הדיווחים בקובה, מפגין אחד נהרג ועשרות נעצרו.

משתתפי העצרת שנערכה אמש בהוואנה בנוכחות מיגל דיאס-קאנל וראול קסטרו (צילום: טלסור)

 

ההפגנות בשבוע שעבר החלו בעיירה סן אנטוניו דה לוס באניוס, כ-50 ק"מ מהוואנה. לאחר מכן הם התפשטו לבירה ועד לעיר סנטיאגו, פרצו על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר שחווה קובה מאז נפילת ברית המועצות, שהייתה בעלת בריתה החשובה ביותר, ושיא במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. יצוין שהנשיא דיאס-קאנל הגיע עם פרוץ המחאות לסן אנטוניו דה לוס באניוס ושוחח עם תושביה.

בנאום ששודר בשבוע שעבר בטלוויזיה, האשים דיאס-קאנל, העומד בראש המפלגה הקומוניסטית, את ארצות הברית בהלהטת הרוחות. וושינגטון, האויבת המרה של הוואנה מתקופת המלחמה הקרה, הידקה בשנים האחרונות את אמברגו הסחר שהטילה על קובה אחרי המהפכה של קסטרו. דיאס-קאנל, שמוקדם יותר השנה הפך למנהיג הראשון של קובה הקומוניסטית שאינו בן למשפחת קסטרו, אמר כי שוחחה עם המפגינים ושרבים היו כנים בתחושותיהם, אולם לדבריו הם נחשפו למניפולציות בקמפיינים ברשתות החברתיות שמנוהלים מארצות הברית ושכירי חרב בשטח. הוא הזהיר כי ממשלו לא יסבול פרובוקציות נוספות, וקרא לתומכי הסוציאליזם להיאבק להפגין ברחובות. יצוין שקובה לא נפגעה קשות כמו יתר ארצות אמריקה הצפונית, המרכזית והדרומית ממגפת הקורונה.