בית הדין לעבודה: עובדי מקורות צודקים במאבקם נגד ההפרטה ומיקור חוץ

החלטות רשות המים נגד מקורות נושאות השלכות גם על העובדים, ויש בידי העובדים עילה לצעדים ארגוניים, כך קבע בשבוע שעבר בית הדין לעבודה. לפי הידיעה שפורסמה באתר ההסתדרותי "דבר", נגד המהלך של רשות המים עומדות שלוש עתירות שונות לבג"ץ, שהדיון בהן יתקיים רק בנובמבר. בינתיים, העובדים דורשים הידברות עם ההנהלה ונציגי המדינה, אך מסרבים לקיים אותה כל עוד רשות המים מקדמת מסירת פעילות של מקורות לידי אגודות מים פרטיות ללא מכרז.

עובדי מקורות (צילום: מקורות)

 

השופטת דפנה חסון זכריה מבית הדין לעבודה בתל אביב החליטה שעל המדינה להתייחס לדרישות עובדי מקורות להידברות בגין השלכות שליליות על תעסוקתם העתידית, העומדת לכאורה בניגוד להסכם הקיבוצי שנחתם מול המדינה.

הסיבה לפגיעה הצפויה בעובדים לא נובעת ממדיניות ההנהלה באופן ישיר, אלא דווקא מהחלטות רשות המים. רשות המים החליטה בשנה שעברה שהאזורים המנותקים ממערכת ההולכה הארצית של מקורות לא יחוברו באמצעות החברה, אלא יחוברו למי הכנרת באמצעות אגודות מים פרטיות באזורים המנותקים עצמם. במקורות רואים בכך הפרטה של מי הכנרת.

ובדי מקורות הכריזו על סכסוך עבודה ופתחו בעיצומים, שבמסגרתם הם לא משתפים פעולה עם נציגי רשות המים בשום עניין. כתוצאה מכך, נציגי רשות המים נאלצו לשוב על עקבותיהם מביקור במתקנים באזור הצפון. דרישת העובדים, המיוצגים על ידי עורך הדין אלעד מורג, מגובה בהסכם קיבוצי שנחתם ב-2019, שבו הסכימו להקטנה של מספר התקנים במקורות תמורת ביטחון תעסוקתי. הסכם זה עלול להתרוקן מתוכן ולסכן פרנסה של עשרות עובדים, אילו אגודות מים פרטיות אכן יזכו בגישה ישירה למי הכנרת במקום פיתוח מערכת ההולכה הארצית של מקורות.

יו"ר ועד עובדי מקורות, אילן הללי, אמר בתגובה: "התנהלות רשות המים והעומד בראשה חמורה ופוגעת בעבודה המאורגנת. עובדי חברת מקורות שילמו מחיר כבד במסגרת הרפורמה אבל עשו זאת מתוך הבנה ודאגה לעתידה של חברת מקורות. כעת רשות המים באמצעות הנהלת מקורות מתנהלת באופן חד-צדדי תוך הפרה בוטה של ההסכם הקיבוצי וללא כל הידברות עם העובדים, למרות פניות חוזרות ונשנות של העובדים. אנחנו נמשיך להילחם למען שמירה על זכויות עובדי מקורות ועתידם התעסוקתי".