בדיון הוועדה למעמד האישה: התנגדות עזה להוספת איש דת לוועדות להפסקת הריון

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) התכנסה אתמול (שלישי) לדיון בנושא שינוי מנגנון האישורים להפסקות הריון בעקבות הצעות לסדר של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת עבד אל חכים חאג' יחיא, יהודה גליק מהליכוד.

2017-01-03_202811

ח"כ חאג׳ יחיא הסביר: ״הגשתי את הצעתי לאחר שראיתי את הסטטיסטיקה שפורסמה כי ישנו גידול במספר ההפלות באוכלוסייה הערבית. החוק מטרתו שימור הריונות ומניעת הפלות לכן קיימות וועדות להפסקת הריון. המחוקק קבע אותן כיוון שחשב שיש צורך להגביל ולצמצם את מספר ההפלות. בעיניי ישנן סיבות מוצדקות להפסקת הריון ויש שאינן מוצדקות. הריון בלתי מתוכנן אינו סיבה מוצדקת, בעיני, כיוון שזכותו של עובר לחיות. איש הדת שאני מבקש להכניס לוועדות אינו בא לשלול הפלות מיסודן אלא יהיה משקיף ומייעץ, בדומה לעובדת סוציאלית. הוא ייתן את הפן החברתי והדתי בסוגיה, אך לא יהיה בעל קול בהחלטה״.

ראש תחום בריאות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נעמה רותם, ביקשה "להציג את הנתונים כפי שהם ולא כפי שעוותו בתקשורת לאחר שפרסמנו אותם. בקרב האוכלוסייה היהודית ישנה ירידה במספר הפניות לוועדה להפסקת הריון ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית המספר הוא יציב. הנתון אשר הראה עליה בקרב האוכלוסייה הערבית היה היחס של הפניות לוועדה אל מול מספר ההריונות, ונבע מהירידה במספר ההריונות, בעוד מספר הפניות, כאמור, נשאר יציב". יו"ר הוועדה הסבירה: "ביקשתי מהלמ"ס להגיע בכדי להבהיר את הנתונים כי הם סותרים את הערכתו של ח"כ חאג' יחיא. יש לזכור כי האישה עוברת התייעצויות רבות בתהליך ורק לאחר שגמלה ההחלטה בליבה היא פונה לוועדה. הוועדות אינן מחלקות אישורים לרוב, אלא החסמים שהוצבו בגישה לוועדה מונעים הגעת נשים רבות. מי שעומדת לה האופציה הכלכלית, בוחרת לפנות למכונים פרטיים בכדי לא לעבור את הוועדה הזו״.

לדברי יו"ר וועדה לקביעת הסדרי הפסקת הריון בביה"ח הדסה עין כרם, פרופ' יוסף שנקר "שיעור מספר הפסקות ההיריון היזומות נמוך בישראל לעומת ארה"ב ואירופה ואילו שם ניתן להפסיק הריון בלא וועדה עד לשבוע ה-12". יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון: ״לא הייתי רוצה לראות איש דת בוועדה שקובעת לפי שיקולים מקצועיים. אני מאמינה כי רק לאישה יש את הזכות על גופה והגיע הזמן להוציא את הרחם מהמאבק הפטריארכלי, הלאומני והדתי".  היא הוסיפה "לצערי הרב, הבית הזה עוד לא הגיע לשלב בו נותנים לנשים את האופציה לשלוט על גופן ואף בשנה האחרונה ישנה סטייה לכיוון אחר ואנו חייבות להיות ערניות לכך".