באירופה הגישו תלונות נגד חיילים בעלי אזרחות כפולה בגין ביצוע פשעי מלחמה בעזה

תלונות בגין פשעי מלחמה ברצועת עזה שבוצעו בידי חיילי צה"ל בעלי אזרחות כפולה הוגשו בימים האחרונים בצרפת, בלגיה והולנד. על כך מסרו אתמול (שלישי) עיתונים היוצאים לאור בבריסל ובפריז.  על פי "לה מונד" עו"ד ג'יל דוורס הגיש תלונה לתובע הכללי בפריז נגד י"א (שמו המלא לא נמסר), חייל בעל אזרחות כפולה ישראלית וצרפתית בגין פשעי מלחמה בעת שירותו בעזה.

עו"ד דוורס הגיש את התלונה בשם התאחדות הפלסטינים בצרפת, האגודה צדק וזכויות ללא גבולות ותנועת ה-30 במרס הבלגית. בתלונה נאמר כי י"א ביצע פשעי מלחמה ובין היתר הוא מואשם ב"שיתוף פעולה בעינויים" במסגרת "התקפה צבאית בעלת אופי של רצח עם".

התלונה מתבסס על סרטון בן 58 שניות שהפיץ החייל ברשתות החברתיות ובהם ניתן לצפות בעצור פלסטיני המנסה לרדת ממשאית צבאית וידיו קשורות מאחורי גבו באזיקון. החייל שצילם את הסרטון מתרברב בצרפתית ואומר בין היתר "אתם רואים את הבן זונה. יאללה, רד מהמשאית יישר אל האבנים". שניות לאחר מכן הוסיף "אתם רואים את בן זונה, השתין על בגדיו. ראיתם את הבן זונה? תסתכלו על כל הסימנים בגבו, עינו אותו קשות כדי שידבר".

כמו כן, על פי העיתונות הבלגית, פעילי תנועת ה-30 במרס אוספים בקפידה סרטונים שחיילי צה"ל המשרתים ברצועה מפיצים ברשתות טלגרם, פייסבוק ואיקס. באמצעותם הצליחו לאתר חיילי צה"ל שלדבריהם היו חלק ממעשים המנוגדים לחוק הבינלאומי, לזהותם ואף לבדוק האם הם בעלי אזרחות כפולה ישראלית-אירופית. עקב כך, כבר הוגשו תלונות, בדומה לצרפת, לבתי משפט בבלגיה ובהולנד. עוד הם מתכוונים להגיש תלונות במדינות נוספות ואף נגד חיילים וקצינים, בסדיר או במילואים, המגיעים לאירופה למטרות עבודה, לימודים או תיירות.

יצוין שעל פי הידיעה שפורסמה לפני מספר שבועות בעיתון "הומניטה" היוצא לאור בפריז, לפי הדין הצרפתי, ניתן להעמיד לדין אזרחי צרפת השוהים בחו"ל המואשמים בפשעים – גם במסגרת הפעילות הצבאית ברצועת עזה. על כך הצהיר דובר ממשלת צרפת, קריסטוף למואן, בעקבות סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות בצרפת בהם ניתן להבחין בחיילי צה"ל דוברי צרפתית מבצעים עינויים, בוזזים בתים ואף מתפארים במעשי טבח תוך השמעת ההמנון הלאומי הצרפתי "המרסייז". על פי הערכות בפריז, כ-4,000 אזרחים צרפתים משרתים בצה"ל.

גם שרת החוץ של דרום אפריקה, נלדי פנדור, הכריזה שחיילי צה"ל המחזיקים באזרחות דרום אפריקאית ייעצרו עם כניסתם למדינה. לדבריה, "התרעתי לפני דרום אפריקאים, אלו שלוחמים לצד צה"ל או כחלק ממנו: אנחנו מוכנים. כשתשובו הביתה נעצור אתכם". פנדור נאמה בכנס שעסק בסולידריות של דרום אפריקה עם הפלסטינים ובעתירה שהגישה המדינה נגד ישראל לבית המשפט לצדק בהאג. בחודשים האחרונים התריעה דרום אפריקה שאזרחיה עלולים להיות חשופים להעמדה לדין במדינה אם יתעורר חשד שהפרו את הדין הבינלאומי בלחימה ברצועת עזה, ומשרד החוץ פרסם הצהרה דומה בדצמבר.

בתוך כך, נמשכים הדיווחים מרצועת עזה על הפגזות מן האוויר, היבשה והים הגורמות להרג של אזרחים נוספים, לעקירה ולהרס בתים וסוגים אחרים של תשתית אזרחית. מאז ה-10 באפריל דווח על תקיפות אוויריות, הפגזות ולוחמה כבדה ואינטנסיבית במיוחד באזור מחנה הפליטים נוסייראת בדיר אל בלח, לרבות דיווחים על הריסת בתים על ידי צבא כיבוש, במיוחד במחנה נוסייראת. לדברי משרד הבריאות בעזה בין 7 באוקטובר 2023 לשעה 11:30 ב-15 באפריל 2024 נהרגו בעזה לפחות 33,797 פלסטינים, ו-76,465 פלסטינים נפצעו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128254