ארגוני נשים בחברה הערבית: הפמיניזם לא ניתן לחלוקה; מתנגדות לכל צורה של אלימות והשתקה

תחת הכותרת "הפמיניזם שלנו לא ניתן לחלוקה, זכויות האדם לא ניתנות לחלוקה", שורה של ארגוני נשים הפועלים בחברה הערבית פרסמו אתמול (שישי) גילוי דעת משותף. לדבריהם "במשך דורות ארוכים פמיניסטיות נאבקו נגד הניסיונות להשתיק נשים ולהטיל ספק בקולן והדגישו: 'אנחנו מאמינות לקורבנות ולניצולות – נקודה!' בתקופות של מלחמה ובאזורים של סכסוך מזוין, נשים משלמות את המחיר הגבוה ביותר". אל הקריאה הצטרפו תנד"י – תנועת נשים דמוקרטיות בישראל, נע"מ – נשים ערביות במרכז, נשים נגד אלימות, עמותת אד'אר ומרכז אל-טופולה.

"פמיניסטיות בעולם עשו את המאמץ הגדול ביותר בהעלאת הנושא של פשעי תקיפה מינית  בשיח  הציבורי.  כך הן נאבקו על מנת לאכוף את החלטת האו"ם 1325 בנושא ביטחון ובטיחות של נשים וחשיבות הגנתן בזמן של סכסוכים מזוינים ומלחמות, כמו גם ייצוג ומעורבותן בשיחות שלום. בנוסף לאכיפת החלטה 1820, המגינה על נשים מפני תקיפות מיניות ואונס בעתות מלחמה וסכסוך מזוין. לכן, כפמיניסטיות, איננו יכולות  להטיל ספק באמינות של אף אחת מהתלונות והפניות של כל אישה  או קרובה שלה, או מדיווח של ארגונים, גופים, מרכזים או עמותות העוסקות בנושא. אין לנו הזכות לדרוש ראיות ברורות והוכחות לכך שפגיעה אכן התרחשה. גופן של נשים אינו זירה לפשע ותקיפה מינית זה אינו עניין של רווח פוליטי", הוסיפה.

עוד הדגישו הארגונים "לנשים אשר עברו תקיפה מינית הזכות המלאה לקבל את התמיכה הרפואית, הפסיכולוגית והרגשית הדרושה. יש להן את הזכות לדבר על הטראומה מתי שירצו ויש להן את החופש לבחור עם מי לחלוק את חוויתן, איזה מידע הן רוצות לחלוק, ומה הן לא מוכנות לחשוף. אנו אומרות זאת בצורה ברורה וחד משמעית, כפעילות וכארגונים פמיניסטים פלסטינים הפועלים במדינה: אנו נגד כל צורות האלימות ונגד הפרה של זכויות האדם וזכויות הנשים, לא רק בתקופות מלחמה ולא רק כאשר זכויותיהן מופרות בתוך המשפחה. עמדותינו ברורות והמאבקים שלנו משולבים – אנו מתנגדות לכיבוש, לגזענות, לאפליה, לשליטה הגברית ופונדמנטליזם, בכל עת ובכל מקום".

"אנו מתנגדות לתקיפות מיניות, הטרדה ואונס, ומאמינות לכל בת אדם שאומרת שהיא הוטרדה  או עברה תקיפה. לא אכפת לנו מה השתייכות והזהות הלאומית, הדתית או המינית שלה. אנחנו גם לא מפקפקות בדיווחים של עמותות ישראליות העוסקות במאבק בתקיפות מיניות שאירעו ב-7 באוקטובר נגד נשים ישראליות. אך יחד עם זאת, אנו קוראות לנשים הישראליות הפעילות הפמיניסטיים או הפעילות בארגוני הנשים בישראל אשר השמיעו את קולן נגד התקיפות המיניות שעברו אותן נשים, להיות נועזות ולעמוד נגד כל הפרות, לרבות הרג, הריסה ועקירה, שבוצעו בזמן המלחמה האכזרית, נגד הבנים ובנות העם הפלסטיני, במיוחד נשים וילדים בעזה. וכן לצאת נגד כל צורות האלימות, ההפחדה והאיומים כלפי סטודנטים וסטודנטיות במוסדות להשכלה גבוהה ועובדות במקומות העבודה השונים. פמיניזם אינו ניתן לחלוקה!", נאמר בגילוי הדעות.

עוד קראו פעילות הארגונים "הרימו את קולכן בהתנגדות לצורות האלימות והשתקה שעוברות נשים פלסטיניות אזרחיות המדינה, הנתונות למעצרים, איומים ופיטורים ממקומות עבודתן, כשהן מתמודדות עם מדיניות גזענית באצטלה חוקית ואיומים על שלומן מאז תחילת המלחמה. הפרת זכויות הנשים היא מעשה דיכוי שלא ניתן לקבל או להצדיק. הערכים הפמיניסטיים המשותפים מחייבים אותנו לא להשלים עם כל הצדקה להפרתן של זכויות אדם".

יצוין שארגון הנשים של האו"ם התייחס אתמול לעדויות על האלימות, האונס ופשעי המלחמה נגד נשים במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. "אנחנו מודאגות מאינספור העדויות על זוועות ואלימות מינית בזמן המתקפה", נכתב בהצהרה. "אנחנו תומכות בחקירת המקרים ומדגישות שכל הנשים – ישראליות ופלסטיניות – זכאיות לחיים בטוחים".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/125598