אמנסטי: על ישראל לסיים את כיבוש כדי להפסיק הפרות שיטתיות של זכויות אדם

עם פתיחת דיוני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לבחינת ההשלכות החוקיות של הכיבוש הישראלי המתמשך, הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי קובע כי הכיבוש הישראלי אינו חוקי. בית הדין הבינלאומי לצדק החל ביום שני האחרון לדון בחוקיות השליטה הישראלית בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, לאור פניית העצרת הכללית של האו"ם, שביקשה מבית הדין לספק חוות דעת מייעצת בנושא. הדיונים יימשכו עד יום שני הקרוב וישתתפו בהם נציגים של יותר מ-50 מדינות, בהן ארצות הברית, אנגליה, איראן, דרום אפריקה ומצרים. ישראל מחרימה את הדיונים.

ביום הראשון לדיונים שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי האשים את ישראל בהשלטת משטר אפרטהייד ואמר: "שני מיליון פלסטינים בעזה, חצי מהם ילדים, נהרגים ומורעבים. בגדה זה קורה ל-1.7 מיליון פלסטינים. בסך הכול, שבעה מיליון פלסטינים ממשיכים להיות מוכחשים בנוגע לחזרה שלהם הביתה. לאורך השנים, הבקשה של הפלסטינים נתקלה בסירוב. היו להם חיים פוליטיים, תרבותיים, חברתיים. כפרים ומשפחות וקהילות שחייהם הושפעו מהחלטה שנלקחה מאות קילומטרים ממקום מגוריהם".

אל-מאלכי הציג תמונות של פלסטינים בעזה ובגדה והוסיף: "רצח העם בעזה והכיבוש הישראלי חייבים להסתיים. פלסטין רוצה להגשים את זכויות אנשיה, צריך להיות צדק של שתי מדינות – פלסטין וישראל. אנחנו רוצים שלום שמכבד את החוק הבינלאומי. לקח לנו שנים של מאבק, ועלינו להבין שהכיבוש הישראלי לא חוקי וחייב להיפסק מיד".

לקראת הדיון הצהיר אמנסטי כי ישראל חייבת לסיים את הכיבוש האכזרי של עזה והגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, שאותו היא מקיימת מאז 1967. "הכיבוש הישראלי הינו הכיבוש הצבאי הארוך ביותר, ואחד מהקטלניים ביותר בעולם. במשך עשורים, הכיבוש של רצועת עזה והגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים אשר סופחה באופן בלתי חוקי, התאפיין בהפרות זכויות אדם נרחבות ושיטתיות כנגד פלסטינים. הכיבוש גם איפשר והעמיק את מנגנון האפרטהייד הנכפה על פלסטינים", אמרה אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי.

לדברי הארגון, החוק ההומניטרי הבינלאומי קובע כי כיבוש שטח במהלך קונפליקט אמור להיות זמני. הכח הכובש מחויב לנהל את השטח הכבוש לטובת האוכלוסייה הנכבשת, ולשמר עד כמה שניתן את המצב הקיים בעת תחילת הכיבוש, ובכלל זאת כיבוד החוקים הקיימים והימנעות משינויים דמוגרפיים. הכיבוש הישראלי כשל מלקיים את העקרונות הבסיסיים הללו של החוק הבינלאומי. משך הכיבוש הישראלי, אשר מתמשך לאורך יותר מחצי מאה, ביחד עם הסיפוח הרשמי הבלתי-חוקי של מזרח ירושלים והסיפוח דה-פקטו של שטחים נרחבים בגדה המערבית באמצעות הפקעת קרקעות והרחבת התנחלויות, מספק הוכחה ברורה כי מטרת ישראל הינה כיבוש קבוע לטובת הכח הכובש ואזרחיו.