ח"כ תומא-סלימאן: הממשלה לא עושה דבר למען העובדים – למה שיתרמו לתקציב?

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה אתמול (שני) בקומבינה שרקחו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפיה כל העובדים "יתרמו" יום הבראה אחד לטובת תקציב המלחמה וששווי יום הבראה בשנת 2024 יוקפא ולא יעודכן – לשמחת המעסיקים. על פי נציגי משרד האוצר שהשתתפו בדיון, המהלך אמור להכניס לקופת המדינה כ-2 מיליארד שקל.

יו"ר הוועדה ח"כ הרב ישראל אייכלר ביקש לדעת מדוע לא בוצעה אבחנה של ההפחתה על פי גובה שכרו של העובד. נציג ההסתדרות השיב כי עד כה לא נמצאה חלופה מתאימה לכך, וכי ניתן לבחון אפשרויות אחרות אם יובאו לדיון.

נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, תמר לוי בונה, הסבירה: "המלחמה הטילה נטל מאוד גדול על הציבור בישראל. לכן הממשלה הגישה שורת צעדים, שאחד מהם מובא כאן היום. זה לא צעד שהיינו מביאים לדיון אלמלא היה צורך, זהו צעד שהוא כורח הנסיבות. אנחנו רוצים לשדר אמינות ואחריות פיסקאלית ומתכנסים ליחס חוב-תוצר מאוזן". סגן הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, חן לזימי, הוסיף: "התקיים שיח בין משרד האוצר והשר ליו"ר ההסתדרות. ההסכמה באה לידי ביטוי בהסכם קיבוצי שבו מוסדרת הפחתה של יום הבראה אחד מכל העובדים במשק. שווי ההפחתה הוא 418 שקל לעובד במגזר הפרטי וכ-470 שקל במגזר הציבורי".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) הביעה התנגדות למהלך: "לא ראינו שום צעדים של הממשלה למען העובדים בתקופה זו. הממשלה לא שולטת בעליית המחירים והעובדים כבר קורסים תחת הנטל. כמו כן, הממשלה לא מנסה לקצץ מהתקציבים הקואליציוניים כדי לקחת אחריות". עוד היא תקפה את אופן חישוב "התרומה" לתקציב המדינה:  "אי אפשר לבקש ממישהו שזכאי רק 5 ימי הבראה את מה שמבקשים ממי שיש לו הרבה יותר. הפגיעה אינה שוויונית". על כך הוסיפה נועה נוצני, ראש תחום קידום מדיניות בכוח לעובדים: "הציבור כבר קורס תחת הנטל, וביתר שאת הציבור המשתכר בדרגות שכר נמוכות. רוצים להעלות את המע"מ כבר, ועכשיו התרומה של דמי ההבראה. לא ייתכן שמטפלת שמשתכרת 5,500 שקל בחודש תתרום כמו מתכנת בהיי טק. צריך לבנות מנגנון דיפרנציאלי".

יצוין שקו לעובד, קול רבנים לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח, איתך-מעכי, משפטניות לצדק חברתי  והקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת ת"א הגישו לאחרונה התנגדות חריפה לתזכיר החוק בנושא שפורסם להערות הציבור. "מדובר בחוק פסול ברמה המוסרית, שגוי בהיבט הכלכלי, וציני במיוחד נוכח הפקרת הביטחון הכלכלי של העובדים המוחלשים ביותר למן ראשית המלחמה ועד היום", כתבו הארגונים.

גם בכוח לעובדים הביעו התנגדות למהלך: "הבחירה של משרד האוצר בשיתוף עם ההסתדרות הכללית 'לתרום' דמי הבראה של עובדים באופן רוחבי, ללא שונות ביניהם, מהווה פגיעה קשה דווקא בעובדים המוחלשים. היה והממשלה תבחר לצמצם את הגרעון התקציבי גם על גבם של העובדים באמצעות מיסוי של ציבור העובדים, אנחנו דורשים לכל הפחות למצוא מנגנון דיפרנציאלי שיצמצם ככל הניתן את הפגיעה בעובדות ובעובדים בדרגות השכר הנמוכות. כך למשל, יש לקבוע כי החוק יחול רק על עובדים ששכרם החודשי עולה על פעמיים שכר המינימום, ולאחר מכן לקבוע מספר מדרגות לגביית מדמי ההבראה, בהתאם לגובה השכר. עוד נציין, כי בהינתן שתכלית החוק הינה הוקרה, סיוע ותגמול לחיילי מילואים המשרתים במלחמה יש להוסיף להצעת החוק פירוט כיצד המדינה מבטיחה כי כספים אלו יעברו ליעדם ולא יכנסו ללא פיקוח לקופת המדינה למטרות אחרות. וכן, ירשם כיצד הכספים הללו יוצגו לציבור בשקיפות מלאה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127170/