אלפים השתתפו בהלוויית תושב אום אל-חיראן; עצרת ושיירה במחאה בעקבות הרס הבתים     

אלפים השתתפו בצהריים (שלישי) בהלווייתו של יעקוב מוסא אבו אל-קיעאן, הנהג שנהגר על ידי המשטרה במהלך הריסת הבתים באום אל-חיראן בשבוע שעבר. המשתתפים קראו להקים ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע בו נהרג. תושבים רבים בנגב דיווחו כי המשטרה מנעה מהם להגיע להלוויה. כמו כן, עיכבה המשטרה שלושה פעילים מוכרים בנגב שהתכוונו להגיע להלוויה.

2017-01-24_200432

פעילי חד"ש ובנק"י בהפגנה שנערכה אתמול (שני) מול הכנסת (צילום: זו הדרך)

הלווייתו של אבו אל-קיעאן התאפשרה לאחר התערבות בג"ץ שקיבל אתמול (שני) את העתירה  לשחרור גופתו שהגיש ארגון עדאלה בשם משפחתו של אל-קיאן.   השופטים קבעו כי יש לקיים את מסע ההלוויה בשעות היום למשך שעתיים מבלי להגביל את מספר המשתתפים בו.  אך, המשטרה הציבה היום מחסומים רבים באזור ומנעה מהם להגיע להלוויה. יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר: "אני קורא למשטרה למלא אחר פסיקת בג"ץ ולאפשר לציבור להגיע לנחם ולחלוק כבוד אחרון ליעקוב אבו אל-קיעאן. אני קורא למשטרה לגלות אחריות ולזכור שאנחנו אזרחי המדינה ולפחות מבחינה רשמית אמורים לקבל את כל הזכויות שלנו ככאלה. אפשרו להלוויה להתנהל כמתוכנן והפסיקו את ההתעללות במשפחה". כמו כן, עדת ראייה, רכב של כוחות הביטחון חסם בבוקר את מכוניתם של השלושה פעילים ליד אוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע, יצאו ממנו אנשי כוחות הביטחון ועצרו אותם. לא ברור במה חשודים השלושה. עוד נערכה היום עצרת ביזמת תא סטודנטים של חד"ש באוניברסיטה העברית, בהשתתפות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת)

יצוין ששיירת מכוניות מקלנסוואה ומהנגב, יצאה אתמול בכיוון הכנסת. השיירה שכללה כמה מאות כלי רכב, גרמה לעיכובי תנועה משמעותיים בכביש 6 ומאוחר יותר – בכביש 1 מתל אביב לירושלים, וסוקרה בהרחבה בעיתונות. בסוף המסע האיטי, הגיעו הנהגים לאזור הכנסת וערכו הפגנה בהשתתפות חברי כנסת מכל המפלגות של הרשימה המשותפת, מרצ, ואף מספר נציגים מהמחנה הציוני.  בהפגנה מול הכנסת אמר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "המחאה הזאת משמיעה את קול האוכלוסייה הערבית וכלל הכוחות הדמוקרטיים. אנחנו לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים כשהורסים בתים ומשאירים אנשים ללא קורת גג. במקום לאשר תכניות מתאר, הממשלה הזאת הורסת בתים וגם הורגת אזרחים. אנחנו דורשים את פיטורי השר גלעד ארדן. אנחנו דורשים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירועים באום אל-חיראן. אנו מפנים אצבע מאשימה לעבר הממשלה הגזענית והפשיסטית הזאת".

בעקבות הריסות הבתים בקלנסוואה ובאום אל-חיראן וגל ההסתה שנוהל בעקבותיהן, ארגנה הנהגת הציבור הערבי, בה חד"ש ממלאת תפקיד מפתח יהודי-ערבי, גל מחאות רחב היקף ועוצמתי. ב-18.1, למחרת מותם של יעקוב אבו-אלקיען והשוטר ארז הלוי, כאשר מסע ההסתה השקרי של המשטרה והממשלה היה בשיאו, אירגנה חד"ש, יחד עם שותפים, סדרת הפגנות בכל הארץ – בתל אביב, בחיפה, בירושלים, באום אל-פחם, בקלנסווה, בשפרעם ובעכו, כמו גם באוניברסיטאות תל אביב, חיפה, באר-שבע והעברית.

 

בשעות אחר הצהריים בשבת (21.1), השתתפו כעשרת אלפים  בוואדי עארה, בהפגנה שיזמה ועדת המעקב נגד הרס המבנים והמתקפה הפושעת באום אל-חיראן. מאות מהמפגינים חסמו את צומת הכניסה לערערה. שבעה מהם נפצעו באורח קל לאחר שהמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפנותם.

 

להפגנה הגיעו אזרחים ערבים וגם יהודים רבים, בהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת וחברים בוועדת המעקב בראשות מוחמד ברכה.  לפחות 500 שוטרים הוצבו באזור ואדי עארה. המוחים נשאו שלטים עליהם נכתב "נאבק מאוחדים נגד ממשלת הגזענות וההרס", "לפטר את הגזען המסית והשקרן גלעד ארדן" ו"די להרס הבתים". המפגינים יצאו מבניין המועצה בערערה בצעדה לכיוון בתים בכפר להם הוצאו צווי הריסה.

 

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר במהלך ההפגנה: "הגיעו לפה היום מעל לעשרת אלפים אנשים בדרישה חד משמעית להקמת ועדת חקירה שתחשוף את מסכת האינטרסים והשקרים של נתניהו, ארדן והמשטרה. השר גלעד ארדן, שלא פספס שום מיקרופון ביום הפינוי בשביל לשקר, להסית וללבות את הלהבות – חייב להתפטר לאלתר".

נ"פ

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב