תחקיר בצלם: חיילי צה"ל נכנסו למחנה הפליטים ג'נין והרגו שני צעירים

בשבת האחרונה, 12 באוגוסט, בסביבות השעה 2:00 לפנות בוקר, נכנסו כמה עשרות חיילים ולפחות חמישה כלי רכב צבאיים למחנה הפליטים ג'נין כדי לעצור את אחד מתושבי המחנה. לאחר כניסתם, צעירים ירו אש חיה לעבר החיילים, זרקו עליהם אבנים ומטענים מאולתרים, והחיילים ירו אש חיה לעבר הצעירים. העימותים התרכזו בשני הרחובות המרכזיים של המחנה, אל מדארס ואסיכה, ובמהלכם נפצע אחד הצעירים מירי חי בירכו.

2017-08-16_212413

חייל גולני במחנה פליטים ג'נין, 2002 (צילום: גדס"ר גולני)

תחקיר בצלם מעלה שחיילים שהיו במארב במחנה ירו למוות בשני תושבי המחנה – סעד סלאח, בן 21, ואווס סלאמה, נער בן 16, על אף שהם לא סיכנו את חיי החיילים. לדברי בצלם "אין זו הפעם הראשונה שהצבא מציב מארב חמוש כדי להתמודד עם מיידי אבנים, כאילו מדובר בשיטת פעולה שיכולה להיחשב לחוקית. ואולם גם כאן, כמו במקרים הקודמים, השימוש בירי קטלני בנסיבות האירוע אינו ניתן להצדקה. העובדה שבעקבות המקרים הקודמים לא ננקטו כל צעדים נגד המעורבים, כולל לא נגד המפקדים שהורו על הצבת המארבים, היא שמאפשרת את המשך יישומה של מדיניות בלתי חוקית זו".

עוד נמסר כי "לאורך שנות דור, פניות למערכת אכיפת החוק הצבאית – במטרה לקדם דין וחשבון משמעותי במקרי הרג של פלסטינים – לא הוכיחו את עצמן. במקרים רבים לא נפתחה חקירה, ובכל מקרה, אחריתה של חקירה כזו – אפילו כן נפתחה – היא, כמעט תמיד, טיוח. לכן, החליט בצלם לחדול מפנייה לפרקליטות הצבאית בדרישה לחקירה – כאשר באותה העת, בצלם מוסיף לפעול בדרכים אחרות לקידום דין וחשבון. לשם כך אנו מוסיפים לתחקר מקרים מסוג זה ולפרסם אותם. עם זאת, כמובן שהחובה לחקור ולמצות את הדין עם כל האחראים לאירועים מסוג זה מוטלת, עדיין, על המערכת הצבאית. אלא שכל עוד נמשכת מדיניות הטיוח השיטתי של הפרקליטות הצבאית, הרי שאין דבר שירתיע אנשי כוחות הביטחון מלהמשיך בירי קטלני שכזה כלפי פלסטינים שאינם מסכנים אותם".

עוד על תחקיר בצלם:

http://www.btselem.org/hebrew/20170712_two_killed_by_gunfire_in_jenin_rc