שלושה פעילי תעאיוש הגישו תביעה נגד המדינה לאחר שנעצרו והוכו בשטח חקלאי פלסטיני

דיון מקדמי בתביעה של שלושה פעילי תעאיוש נגד מדינת ישראל יתקיים מחר (ראשון) בשעה 9:00, בפני השופטת קרן אזולאי בבית משפט השלום בירושלים, רחוב חשין 6, מגרש הרוסים. התביעה זו הוגשה על רקע שרשרת ניסיונות של חיילי צה"ל למנוע מפלסטינים את הגישה לאדמותיהם הפרטיות בליווי פעילי זכויות אדם, תוך שימוש לרעה בצווי סגירת שטח לא תקינים או נטולי תוקף חוקי. אמירת אחד החיילים באירוע כי "השמאלנים הסרטן של העםמשקפת היטב את מדיניות המדינה ואת היד החופשית שהיא נותנת לחייליה כאשר מדובר באזרחים מצד שמאל של המפה הפוליטית.

2015-10-10_193755

עזרא נאווי במגרש הרוסים, ירושלים (צילום:אינדימדיה)

לפני כשנתיים הגיעו עזרא נאווי ושני פעילי תעאיוש נוספים יחד עם חקלאים פלסטיניים ועיתונאים, כדי ללוות את החקלאים לאדמתם הפרטית הממוקמת ליד המאחז הישראלי הבלתי חוקי תקוע ד'. ליווי זה התקיים מאחר שכמה פעמים בעבר עבודת החקלאים באדמתם נמנעה או הופסקה שלא כדין, עקב התנגדות ואלימות מצד מתנחלים. חיילים שהגיעו למקום תקפו את שלושתם תוך שימוש באלימות פיזית ומילולית, ועצרו אותם על לא עוול בכפם, בטענת שווא שהשלושה הפרו צו סגירת שטח שלא היה קיים או לא היה בתוקף חוקי. הפעילים הותקפו, הוכו, הושפלו וספגו איומים מן החיילים בנוכחות מפקדיהם ובעידודם. בין היתר, אחד החיילים ניסה לשבור את המצלמה של אחד הפעילים, וכאשר החיילים עצרו אותו הם הפילו אותו על האדמה והכו בו נמרצות. אחד החיילים תפס בצווארו וחנק אותו; החיילים גררו את נאווי על האדמה לכיוון הרכב הצבאי, תוך כדי שהם בועטים בו, מקללים אותו ומאיימים עליו "נהרוג אותך, נפוצץ לך את הביצים, חכה, חכה"; לאחר מכן, כאשר הפעיל הראשון הוחזק כעצור ברכב צבאי, אחד החיילים ניסה לקחת ממנו את מכשיר הפלאפון. כאשר הוא סירב לתת את המכשיר, החייל איים עליו "אם אתה רוצה, נוציא אותך רגע, נפוצץ אותך מכות ואז ניקח את הפלאפון, אתה מעדיף? מה אתה מעדיף?".

לדברי התביעה "באופן פוליטי מובהק, הכרזת הקצין הבכיר בשטח על שטח צבאי סגור יושמה באופן סלקטיבי רק כלפי הפעילים. המתנחלים תושבי המאחז הבלתי חוקי תקוע ד' המשיכו להסתובב במקום בחופשיות". יצוין שהשלושה גילו בתחנת המשטרה שהם חשודים בתקיפת החיילים. בהמשך, החיילים שיבשו את חקירת המשטרה ומסרו עדויות שקר על התרחשות האירוע. בין היתר, במהלך האירוע מתנחל תושב תקוע ד' תקף חקלאי פלסטיני והכה בו בעוצמה בבטן באמצעות אגרוף. בזכות צילומי וידיאו שצולמו באירוע הוגש נגד המתנחל כתב אישום. על אף שבסרטוני הוידיאו מהאירוע רואים בברור את החיילים עומדים ליד החקלאי הפלסטיני בעת שהותקף ע"י המתנחל, החיילים שיקרו כולם בחקירתם ואין בעדויותיהם במשטרה אזכור של התקיפה. כמו כן, התברר מחומר המשטרה בתיק כי חטיבת עציון זייפה את צו סגירת השטח בדיעבד, וכי מח"ט עציון חתם על תצהיר שיקרי לפיו הוא חתם וכתב את הצו בעצמו. יצוין שבחקירתו במשטרה הוא הודה כי מישהו אחר חתם על הצו בשמו. הפעילים הגישו תביעה נזיקית נגד המדינה בגין מעצר השווא ותקיפתם הפראית על ידי החיילים

סרטון המתעד את האירוע (4.14 דקות, עברית ואנגלית): 

www.youtube.com/watch?v=UzpeHP77g5k