עונת המסיק רק החלה ומתנחלים כבר השחיתו מאות עצי זית של פלסטינים

עונת המסיק נמצאת רק בראשיתה, ומתנחלים כבר השחיתו מאות עצי זית של פלסטינים בגדה המערבית, כך מסר יש דין. גם בסוף השבוע חקלאים פלסטינים שהגיעו למסיק במטעים שבבעלותם מצאו עצים כרותים או פגועים ובחלק מהמקרים גם הפרי נגנב.

2018-10-21_184743

כל העצים שנפגעו נטועים בשטחים מועדים לפורענות של מתנחלים, אשר כוחות הביטחון מכירים את רגישותם. כמו כן, לרוב השטחים הללו נאסרת כניסת בעליהם הפלסטינים על ידי הצבא, אלא אם זו תואמה מראש. כך, "חקלאים מגיעים למסיק בימים קצובים שנקבעו להם על ידי הצבא, רק כדי לגלות נזק וחורבן. כמו בכל שנה, גם בעונת המסיק הזאת, הצבא והמשטרה מועלים בתפקידם ואינם ערוכים כראוי למניעת הפגיעות בעצים וגניבת הפרי".

על פי הנתונים שאספו פעילי יש דין, מטה שלם עם 90 עצי זית באדמותיו של תושב אלמור'ייר נכרתו. המטע נמצא בסמיכות למאחז עדיעד. עוד 60 עצי זית באדמות הכפר פרעתא ניזוקו, ומ-30 נוספים נגנב הפרי. העצים נטועים בחלקה סמוכה למאחז חוות גלעד. 30 עצי זית באדמות הכפר תל נכרתו, ומכ-20 עצים נגנב הפרי. העצים נטועים באדמות סמוכות למאחז חוות גלעד. 60עצי זית באדמות הכפר תורמוס עיא ניזוקו. העצים נטועים באדמות הסמוכות למאחז עדיעד. זו הפעם השלישית בעונת המסיק הנוכחית שבה התרחש אירוע חבלה בעצי זית באדמות הכפר תורמוס עיא. חבלות בכ-70 עצים הנטועים באדמות הכפר תועדו גם בינואר ובאוקטובר. באדמות הכפר בורין בו נערך בסוף השבוע מסיק משותף פלסטיניישראל אף הוא מתנחלים פגעו בעצי זית.

יש דין מצא שהשיעור הגבוה ביותר של כישלון בחקירות של עבריינות המתנחלים נגד פלסטינים הוא בפגיעה בעצים, בדרך כלל עצי זית. מבין 260 תיקים שתיעד הארגון ועניינם תלונות בין 2005 לאוגוסט 2015 על חבלה בעצים, נכון לתחילת 2016, 236 תיקים נסגרו בעילות של "עבריין אינו ידוע" (212) ו"חוסר ראיות מספיקות" (24), שני תיקים הלכו לאיבוד ושלישי נסגר בשל "חוסר עניין לציבור". כלומר – שיעור סגירה של כמעט 96%.

כפי שמציין ארגון יש דין, השיטות להשחתת עצים מגוונות: כריתה במסורים, הרעלה על ידי קידוח בגזע העצים, הצתה או שבירה של ענפים מניבים. ניסור וכריתה של עצים עתיקים מצריכים הכנה לוגיסטית וציוד מכאני דוגמת מסורי שרשרת, שחלקם מרעישים מאוד. לפי הארגון, ניסור עצים עתיקים במיוחד נמשך שעות, ונדרשים כמה אנשים כדי לבצע זאת.