נפתח מעבר רפיח לאחר חמישה חודשים; 30 אלף פלסטינים ממתינים ליציאה

לאחר חמישה חודשים, מעבר רפיח בין רצועת עזה למצרים נפתח לתנועה בשני הכיוונים. כ-30 אלף פלסטינים המורשים ליציאה דרך רפיח רשומים בהמתנה לעבור דרכו. כך, נמסר מארגון גישה. לפי הודעת רשות המעברים הפלסטינית המעבר צפוי להיות פתוח למשך ימים ספורים בלבד. בתחילת השבוע נפתח המעבר ליציאת עולי רגל מעזה בדרכם למכה שבערב הסעודית, ומהם צפויים לעבור כשלושת אלפים איש.

2017-08-19_172428

מעבר רפיח (צילום: גישה)

כאמור, המעבר ברפיח היה סגור במשך חמישה חודשים התקופה הרצופה הארוכה ביותר מאז 2007. מתחילת השנה ועד השבוע, התאפשר היציאה מעזה למצרים רק במשך 11 ימים, לא רצופים. כ"די להבין את הצורך העצום בפעילות המעבר חשוב לדעת כי בין תחילת 2011 לאמצע 2013, כשהיה רפיח פתוח באופן סדיר, נרשמו בו בממוצע כ-40 אלף כניסות ויציאות בחודש. סגירתו רוב הזמן מגבילה מאוד את חופש התנועה של תושבי עזה כי היא משאירה את מעבר ארז כמעבר הסדיר היחיד לתנועה של פלסטינים אל ומהרצועה", נמסר.

על פי גישה, משטר ההיתרים הישראלי, יחד עם מדיניות מצרים במעבר רפיח, בתוספת החלטות הרשות הפלסטינית ללחוץ על האוכלוסייה בעזה – בין היתר על ידי צמצום התשלום על אספקת החשמל, קיזוז במשכורות רבבות מעובדי הרשות החיים בעזה והוצאתם של אלפים אחרים לפנסיה מוקדמת – פוגעות עוד ועוד בתושבים, שממילא נאלצים להתמודד עם תנאים קשים.

משבר החשמל המתארך הינו עוד היבט של קשיים מתגברים אלה. חלוקת החשמל עוד צומצמה השבוע כשתחנת הכוח המקומית היחידה הקטינה את פעילותה מאז שבת בשל מחסור בסולר. התחנה מפעילה רק טורבינה אחת מתוך ארבע, ומספקת 24 מגה ואט במקום 65 מגה ואט שהפיקה לאחרונה. בקווים מישראל עוברים 70 מגה ואט נוספים, כפי שהיה מאז הקיצוץ במכירת החשמל לעזה שעליו החליט הקבינט המדיניביטחוני, ביוני. הקווים ממצרים עדיין מושבתים, מה שמשאיר את כלל תושבי הרצועה עם אספקת חשמל של 94 מגהואט, שמאפשרות שעות ספורות של חשמל ביממה.