מזכ"ל מק"י על תוצאות הבחירות: ההישג של המשותפת הוא פתח לעתיד שונה

"הרשימה המשותפת השיגה הישג גדול מאוד", אמר השבוע המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר, בשיחה עם "זו הדרך" על תוצאות הבחירות לכנסת ה-23.

 

אילו לקחים ניתן להפיק מתוצאות הבחירות?

העלייה של הרשימה המשותפת בשני מנדטים היא הישג לכל הכוחות הדמוקרטיים ושוחרי השלום בישראל, ערבים ויהודים כאחד. תוצאה זו היא ביטוי לאמון הציבור ברשימה המשותפת לאור הקו הפוליטי שהיא הציגה במשך מערכת הבחירות ולפניה. למרות כל הניסיונות להדביק לה כינוי של רשימה ערבית בלבד, המשותפת קיבלה 20 אלף קולות בקרב הציבור היהודי. זה מלמד שהשיח הפוליטי שהרשימה המשותפת חוללה הצליח לפנות גם לציבור היהודי השמאלי.

ברמה הארצית, שוב הוכיחה המערכת הפוליטית שהיא מצויה במשבר עמוק. כחול לבן לא הציגה אלטרנטיבה אמיתית לגוש הימין, והציבור העניש אותה על כך. האגרסיביות בה ניהלו הליכוד וגוש הימין את קמפיין הבחירות שלהם פעלה לטובתם. כל עוד כחול לבן לא מציגה אלטרנטיבה אמיתית לימין בכל המישורים – המדיני, הכלכלי, החברתי והמוסרי – המשבר ילך ויעמיק.

המשותפת הגדילה את כוחה בעיקר בזכות עלייה בשיעור ההצבעה בציבור הערבי. מה הסיבה לעלייה זו? האם אנו צפויים לראות עלייה נוספת בעתיד?

אכן, הציבור הערבי גילה את כוחו האמיתי. השימוש המושכל והאחראי שהרשימה המשותפת עשתה בכוח שהציבור נתן לה בבחירות בספטמבר 2019 הוביל את הציבור לתת אמון ברשימה המשותפת ביתר שאת. אנחנו מקווים להמשיך בקו האחראי שהמשותפת מובילה מאז ספטמבר כלפי החברה הישראלית בכללותה. גורם חשוב נוסף שתרם לעלייה בשיעור ההצבעה בחברה הערבית הוא הסעיף ב"עסקת המאה" המתייחס למשולש. סעיף זה היה קטליזטור לתושבי המשולש לצאת להצביע כדי להכשיל את "עסקת המאה" בכללותה.

 

מיהם הבוחרים החדשים של המשותפת, בציבור הערבי ובציבור היהודי?

אני חושב שמרבית המצביעים החדשים בציבור היהודי הם מאוכזבי השמאל הציוני, שנכשל גם הוא בהצגת אלטרנטיבה. המשותפת הציגה בפני אנשי השמאל אלטרנטיבה אמיתית ושותפות יהודית-ערבית. זו השותפות שהמפלגה הקומוניסטית הובילה במשך עשרות שנים –שיתוף פעולה על בסיס של שוויון ואחדות מאבק למען האינטרסים של שתי האוכלוסיות. כמו כן, העובדה שהרשימה המשותפת הייתה היחידה שהציגה מצע ברור בנוגע לסוגיה הפלסטינית, שעיקרו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67', סייעה למשוך מצביעי שמאל יהודים.

בקרב הציבור הערבי, סיבה עיקרית לשיעור ההצבעה הנמוך של האזרחים הערבים היא האדישות. הם מתעניינים בפוליטיקה אך במשך שנים ארוכות לא האמינו ביכולתם להשפיע. באפריל 2019 נוסף לכך כעס רב על פיצול המשותפת למרכיביה. אולם בשתי מערכות הבחירות האחרונות אנו עדים לכך שהאמון חוזר. זה בראש ובראשונה האמון העצמי של הבוחר הערבי ביכולתו להשפיע. שנית, זה אמון ברשימה המשותפת שתייצג אותו נאמנה.

גם המשך ההסתה של הימין, ובעיקר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מילא תפקיד בעליית שיעור ההצבעה. הציבור הערבי הפנים שאלה לא הצהרות ריקות שנזרקות לאוויר במערכת בחירות, אלא התוכניות האמיתיות של ראש הממשלה ושל גוש הימין לגבי הציבור הערבי. האזרחים הערבים הבינו כי מול מדיניות זו צריך להתמודד, וכי הבחירות הן הזדמנות לנצח את הקו הפוליטי של הימין שבראשו הגזען והמסית נתניהו. שילוב הגורמים הזה הוביל אנשים רבים, שהיו אדישים בעבר, לצאת להצביע. אנחנו מקווים שמגמה זו תמשיך גם בבחירות הבאות.

 

מהן הסכנות ומהן ההזדמנויות שמזמנות תוצאות הבחירות?

תוצאות הבחירות נתנו לנו הזדמנות היסטורית לשים קץ להידרדרות החברה הישראלית לפשיזם. אני מציין בחיוב את פנייתו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לראשי הרשימה המשותפת להיכנס למשא ומתן. הפניה עצמה חשובה מאוד. אני חושב שכחול לבן תיקנו את הטעות הפטאלית שלהם בכך שהזמינו גם את בל"ד למו"מ שהתחיל (10.3). בפניה זו גלומה הזדמנות היסטורית להקים ממשלת שתפיל את הימין. גנץ הבין שהדרת בל"ד מהמשא ומתן לא תעזור לו. בל"ד היא מרכיב חשוב ברשימה המשותפת. ברשימה המשותפת יש מגוון רחב של דעות, אך מרכיביה השונים הסכימו להכיל את השוני הזה ולהתנהל כרשימה אחת מאוחדת. אני מציע לראשי כחול לבן לא להמר על ההבדלים. לא ניתן לגנץ ולאחרים לשחק בפערים בינינו ולהעמיק אותם.

אשר לסכנות, אנו עדים לגל הסתה פרוע ומסוכן נגד ראשי הרשימה המשותפת ונגד נציגיה. הימין ביסס את הקמפיין שלו על האשמות גזעניות נגד נציגי הרשימה המשותפת בדבר "תמיכה בטרור". ככל שנתניהו יפנים את כישלונו, עלולים גל ההסתה, האיומים וגילויי הפשיזם להתרחב.

אנצל הזדמנות זו לשיגור ברכות חמות לכלל מצביעי הרשימה המשותפת הערבים והיהודים. נעשה הכל על מנת לייצג את הציבור בצורה נאמנה ולפתוח פתח לעתיד שונה – עתיד משותף של שלום, של צדק חברתי ושל שוויון אזרחי ולאומי לאוכלוסייה הערבית.

אסף טלגם

הריאיון מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"