מאז הכרזת טראמפ המדיניות התוקפנית בשטחים הכבושים מפילה עוד ועוד קרבנות

"לא רק באיראן: כוחות הביטחון של ישראל ירו אש חיה, הרגו עשרה פלסטינים ופצעו מאות נוספים בהפגנות ובעימותים במסגרת ניסיונות הצבא לדכא את ההתקוממות הפלסטינית מאז הצהרת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעניין ירושלים", כך הודיע ארגון בצלם (12.1). בדצמבר 2017 ירו כוחות הביטחון למוות בשמונה מפגינים פלסטינים לא חמושים בהפגנות ליד גדר המערכת ברצועת עזה. מאיש מהם לא נשקפה סכנה לחיי החיילים היורים. מחמוד עבד אלמג'יד סאלם אלמסרי (29) נורה ב-8 בדצמבר בירכו. הוא יידה אבנים לעבר חיילים כשהיה במרחק של יותר מ-20 מטרים מהגדר. מוחמד סאמי האשם אדחדוח (19) נורה בצווארו באותו יום ליד מחסום נחל עוז, כשהיה במרחק של כ-15 מטרים מגדר המערכת וניסה ליידות אבנים לעבר חיילים שניצבו מעברה השני; איבראהים אבו ת'ורייה (29), קטוע רגליים, נורה למוות בראשו ב-15 בדצמבר במהלך הפגנה בעזה; יאסר נאג'י איבראהים סוכר (23) נורה למוות בראשו באותה הפגנה.

2018-01-15_202513

שוטר מג"ב מאיים על איש צוות רפואי פלסטיני סמוך לרמאללה, 22 בדצמבר 2017 (צילום: אקטיבסטילס)

שריף אלעבד מוחמד שלאש (28) נורה למוות בבטנו ב-17 בדצמבר, בהפגנה ליד הגדר ממזרח למחנה הפליטים ג'באליא. זכריא אדהם חוסיין אלכפארנה (20) נורה למוות בחזהו ב-22 בדצמבר בהפגנה ליד מחסום ארז במרחק של כ-50 מטרים מהגדר. ג'מאל מוחמד ג'מאל מוסלח (20) נורה למוות בגבו ב-29 בדצמבר, לאחר שיידה אבנים לעבר חיילים שניצבו מצדה השני של גדר המערכת, ותלה את דגל פלסטין על הגדר.

בגדה המערבית, ירו חיילים למוות בבאסל מוסטפא מוחמד איבראהים (29) במהלך עימותים בענאתה. שוטרי מג"ב ירו למוות במוחמד אמין מחמוד שחדה עקל (19) במהלך עימותים באלבירה לאחר שדקר שוטר מג"ב, שנפצע באורח בינוני. עקל נשא על גופו מטען דמה, ובסרטון וידאו שהופץ ברשתות החברתיות נראים השוטרים יורים בו כשהוא שכוב על הקרקע. מאות פלסטינים נוספים נפצעו מירי אש חיה במהלך ההפגנות. לפי נתוני הסהר האדום, בין 7 ל-31 בדצמבר השתמשו כוחות הביטחון בתחמושת חיה ופצעו 291 פלסטינים בעזה ו-117 פלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.

מאות ההרוגים, הפצועים והעצורים הפלסטינים אינם מחלצים את מרבית הציבור הישראלי מאדישותו הפוליטית. זו תוצאת הפרויקט הפוליטי של נתניהו ושותפיו המתנחלים: דהלגיטימציה לכל התנגדות פלסטינית, איכיבוד זכויות אדם ואזרח, העמקה של הכיבוש וחתירה מעשית להנציחו.

יאיר לפיד, שהסקרים האחרונים מסמנים אותו כמועמד מוביל לעמוד בראשות הממשלה הבאה, טען בגל קודם של התקוממות פלסטינית (אוקטובר 2015), כי "צריך לירות כדי להרוג בכל מי ששולף סכין או מברג". אמירות מסיתות כאלה מעניקות רוח גבית לתהליכי הפשיזציה בחברה הישראלית, לשלילת המאבק הפלסטיני – גם זה שאינו אלים – ומכשירות את הקרקע לחיסולים ולאלימות גוברת.

הנחיות צה"ל, לפיהן ירי אש חיה מותר רק כאשר נשקפת לחייל סכנת חיים מידית, הפכו אות מתה. אנו שבים ומדגישים: הכיבוש הרסני ומקומם של החיילים והשוטרים אינו בשטחים הכבושים. אירועי השבועות האחרונים מוכיחים שוב, כי ישראל ממשיכה במצור על עזה, ומנהלת כלפי הרצועה מדיניות תוקפנית, שסופה מלחמה נוספת.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב