זה כביוש! המגנומטרים והמצלמות הלכו; ממשלת האיוולת נשארת

שלא תהיה אשליה שאפשר לכבוש אחרת: כן, ככה זה ימשך למרות הקומבינה עם ירדן. גל אלימות ירדוף גל אלימות, גל גדול או גל קטן, בין לבין יהיו הפוגות קצרות או ארוכות יותר – אבל כך זה ימשך – עד שייגמר הכיבוש! אנחנו מצויים בעיבורו של עוד סבב דמים שלא הסתיים עדיין וקשה לדעת לאן יתפתחו הדברים. קשה לומר בדיוק, ואולי גם לא חשוב,  מה  התחיל  את האירוע הזה? האם זה 'חוק יסוד ירושלים' שהעבירה הקואליציה בקריאה טרומית וקובע שמעתה "יידרש רוב של 80 חכ"ים כדי  לשנות את שטח ה'עיר'"? או אולי זה המעשה הראוי לגינוי של שלושה צעירים מוסלמים קנאים מאום אל-פחם שהפרו את קדושת אל-אקצה והפכו אותו לזירת נקמה במשטרה? אולי זו הענישה הקולקטיבית של הממשלה, שמנעה תפילת מוסלמים בהר ביום שישי לפני שבועיים בפעם הראשונה מאז 1969? או אולי זו החלטת הממשלה, בשבוע שאחרי, להראות מי 'באמת' הריבון ולכפות בדיקת גלאי מתכות על כל המוסלמים הנכנסים למתחם אל-אקצה? קשה לקבוע מהו הגורם שהצית את הבעירה כי יש כל כך הרבה גורמים שכל אחד מהם מספיק כדי להדליק את האש.

החלטת הקבינט בראשות נתניהו (14.7) להתעקש, בניגוד לדעת הצבא והשב"כ, על הצבת הגלאים בכניסה למסגד היא פוליטית, לא ביטחונית. ישראל יודעת שאין אפשרות טכנית לבדוק בזמן הקצר שלפני התפילות את כל הבאים להתפלל בימי שישי. ההחלטה היא פגיעה מכוונת בסטטוס-קוו הקיים לגבי שליטת הווקף בהר ופגיעה בחופש התפילה.

2017-07-24_184510

צעירים מובילים את גופתו של מוחמד אבו-גאנם לקבורה בא-טור, לאחר שנהרג בהפגנות בירושלים ביום שישי האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

 

הצבת גלאי המתכות היוותה גם התגרות אווילית בכל העולם המוסלמי. על כך יעידו השלטים בהפגנות בסינגפור ובג'קארטה שבאינדונזיה שקראו – "אל-אקצה שלנו – לא שלהם!".

הטענות הישראליות, לפיהן יש בידוק ביטחוני גם במגדל אייפל בפריז וגם במכה – מגוחכות. אייפל אינו מקום דתי ובמכה אין עוררין על הריבונות הסעודית. הממשלה חושבת שהעולם מטומטם או שאנחנו מטומטמים – אבל כולם רואים אותה בטיפשותה. ויותר גרוע – בנבזיותה.

ההתנהגות השחצנית והכוחנית של ממשלת ישראל מגייסת את העולם המוסלמי נגד ישראל הרבה יותר טוב משיכלו לעשות זאת הפלסטינים בעצמם. ההחלטה בדבר הצבת הגלאים נתקבלה כדי להפיס את דעתם של השרים הימניים בממשלה במחיר כבד של פגיעה ביחסי החוץ של ישראל. מספר ימים לאחר שיא המתיחות הודיעה הממשלה (24.7) כי היא תסיר את המגנומטרים ואת המצלמות מהמתחם המתוח. חבל שהחלטה זו התקבלה אחרי ששבעה פלסטינים וישראלים נרצחו.

ואולם בינתיים המצב יצא מכלל שליטה. האירועים אינם  מוגבלים לירושלים. הרשתות החברתיות בגדה מלאות במסרים המראים התמרמרות עמוקה ורחבה ההולכת ומתפשטת בשטחים ובתוך ישראל. אל-אקצה אינו סתם עוד מקום – הוא בבת עינו של העולם המוסלמי. השילוב בין דת ולאומנות ההולך ופושה אצלנו עלול לחולל אינתיפאדה בעלת צביון דתי שאיש אינו יכול לשער את היקפה ותוצאותיה. האחריות מוטלת על ממשלה פושעת – ממשלת הכיבוש.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב