אלפים רבים ישתתפו בטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני בתל-אביב; בקריית טבעון נאסר לקיימו

אלפים רבים צפויים להגיע הלילה (שלישי) בשעה 21:00 לטקס הזיכרון הישראליפלסטיני שיתקיים בפארק הירקון בתלאביב. בין הבאים: קבוצה של פעילי שלום פלסטינים. יצוין שבג"ץ הורה אתמול לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו לאפשר כניסתם של מאה פלסטינים לטקס זיכרון בתלאביב. עו"ד גבי לסקי, שייצגה את העותרים אמרה כי נעשה צדק, "מחר בערב הוא גם ייראה כשכמאה פלסטינים ייכנסו בשערי פארק הירקון בתל אביב וייקחו חלק באירוע המשמעותי והחשוב הזה שמתקיים כבר 14 שנים ומוסיף להוות מגדלור של תקווה כשמסביב יהום הסער".

2019-05-07_195210

כ-7000 בני אדם השתתפו אשתקד בטקס האלטרנטיבי בפארק הירקון (צילום: לוחמים לשלום).

בהחלטה ציינו השופטים את העובדה ששר הביטחון, "לא התחשב בפסיקה משנה שעברה". "יש להצר על כך שלמרות התקדים שנקבע בעתירה הקודמת, אנו נדרשים שוב במעין 'שידור חוזר' לאותה הסוגיה", כתב השופט יצחק עמית. מארגני טקס יום הזיכרון הישראליפלסטיני ביוזמת לוחמים לשלום ופורום המשפחות השכולות, התייחסו להחלטת בג"ץ לאפשר למשפחות הפלסטינים להגיע לטקס. "פעם נוספת הוכיח בג"ץ כי גם כוחו של שר הביטחון וראש הממשלה אינו בלתי מוגבל, וכי המחשבה שלמנוע ממשפחות פלסטיניות, חלקן הגדול שכולות, מלהגיע לקחת חלק בטקס זיכרון שמסריו הם פיוס, שלום ותקווה, היא בחזקת אבסורד. במציאות מתוקנת כלל לא היינו נדרשים לבג"ץ הזה ובמציאות מתוקנת לא היינו מקיימים טקס כזה בשבוע שבו מעגל השכול בשני הצדדים התרחב. אנו קוראים לציבור לבוא לטקס ולהצטרף לאמירתו המרכזית והחשובה שאנו גאים להוביל כבר 14 שנים ברצף: לא לייאוש, כן לתקווה".

במקביל יתקיימו הערב אירועי זיכרון אלטרנטיביים יהודיםערבים משותפים נוספים בחיפה ובקיבוץ הרדוף. האירוע בהרדוף ייערך מאחר והמועצה המקומית קריית טבעון אסרה על קיומה במתקניה. בשנת 2016 נערך המפגש המשותף הראשון בקרית טבעון בחנות ספרים אז היה ניסיון להתפרץ למקום ובאמצעים אלימים לגרום לביטול האירוע. אשתקד עלה מספר המשתתפים באירוע לכמאתיים. חלקם נאלצו לעמוד על המדרכה מחוץ למקום ולצפות דרך החלונות.

השנה, לקראת ערב יום הזיכרון, צפו המארגנים למספר גדול יותר של משתתפים. לכן הם פנו מבעוד מועד לראש המועצה, עידו גרינבלום, בבקשה להקצות להם מקום שיוכל להכיל את הקהל בצורה מכובדת, עם מקומות ישיבה מספקים שיאפשרו לחברי הקהילה המעוניינים בכך לקחת חלק באירוע. הם הבהירו כי מטרתם אינה התגרות והביעו נכונות לשלם על השימוש במבנה שיוקצה לצורך המפגש, למרות שמדובר במבני ציבור קהילתיים שאמורים להיות פתוחים לכולם. בין הדוברים הרדוף הלילה: אורית רוזנבליט, ווליד מולא, פרופ' משה יצחקי, נסרין מורקוס ורותי בן נתן; ליווי מוסיקלי: דיאן קפלן ומירה עילבוני ותנחה ענת מרנין.

האירוע בחיפה יתחיל בשעה 21:00 ב"אל עין" תחת הכותרת "אלטרנראטיב", וייקחו בו חלק הפעילה הפמיניסטית ג'סיקה נבו, השחקן אדיב ג'השאן, המנהיג הקומוניסטי הוותיק בנימין גונן, המשוררת לילך ובר וחבר מועצת העיר חיפה מסיעת חד"ש רג'א זעאתרה.