נהגי חברות שיתופי הנסיעות אובר וליפט ברחבי העולם פתחו בשביתה

הנהגים של חברות שיתופי הנסיעות אובר וליפט פתחו הבוקר (רביעי) בשביתה בעשרות ערים ברחבי ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ודרום אמריקה. יצוין שיש מדינות בהן נאסר על פעילות תאגידים רב-לאומיים אלה בגלל הפרות בוטות של חוקי העבודה. הנהגים דורשים שכר גבוה יותר, ביטחון תעסוקתי ותעריפים מפוקחים. על כך מסר העיתון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר"

2019-05-08_190251

בסן דייגו ובלוס אנג'לס הנהגים מתוכננים להפסיק לעבוד למשך 24 שעות, בעוד שבאטלנטה יסתפקו ב-12 שעות, ובניו יורק מתכננים שביתה של שעתיים בלבד בין השעות 9-7 בבוקר, שנחשבות לעמוסות במיוחד. בנוסף לשביתה, הנהגים מתכוונים לקיים עצרות מחאה במרכזי הערים, צמתים ומול משרדי אובר.

השביתה באה על רקע התאגדותם של נהגים באיגודי עובדים. בקליפורניה, איגוד הנהגים דרוש דורש מינוי נציג של הנהגים לדירקטוריונים של אובר וליפט, השקת מודל שכר מינימום שעתי בדומה לזה שנהוג בניו יורק ותהליך ערעור מהיר ושקוף במקרים שבהם מפסיקים לעבוד עם נהג.

הנהגים עובדים עם אובר וליפט על תקן "עצמאיים", כלומר הם לא זכאים לאותן זכויות כמו עובדים שכירים, כמו שכר מינימום, שעות נוספות, פיצויים וימי מחלה. בשתי החברות מתעקשים כי העסקים "יושפעו לשלילה" אם הנהגים יסווגו כשכירים ולא עצמאיים. לפי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, מתוך 40 נהגי אובר באזור וושינגטון הבירה שנבדקו, כשליש נכנסו לחובות כתוצאה מהפיכתם לנהגים של אובר. מחקר נפרד חישב ומצא כי הנהגים של אובר משתכרים כ-9 דולר לשעה לאחר ניכוין של העמלות, הוצאות הרכב והוצאות נוספות.