משבר פוליטי בברזיל: 'מפלגת העובדים הפכה למפלגה המשרתת את ההון'

המשבר הפוליטי בברזיל, שמקורו במעשי שחיתות פוליטיים בתאגידים הממלכתיים הגדולים (לרבות חברת הנפט "פרטרובראס" – אחת הגדולות בעולם), היה הרקע לוועידה החמישית של מפלגת העובדים (PT), מפלגת השלטון, שנערכה לאחרונה. מנהיג המפלגה, הנשיא לשעבר אינאסיו "לולה" דה סילבה אמר בוועידה: "מזה עשור ומדי שנה, מדברים על מותה של מפלגת העובדים, והנה, אנחנו כאן! חטפנו מכה קשה, אבל אנחנו חיים".

אך הביקורת על המפלגה גוברת. האתר "רבליון" שוחח על מצבה של מפלגה זו עם ריקרדו אנטונס, סוציולוג מרקסיסטי ברזילאי נודע של תנועת הפועלים בארצו, שהתיאוריות החברתיות של מרקס עומדות במרכז מחקריו. לדבריו, "מפלגת העובדים של היום איננה מפלגת העובדים של שנות ה-80. אז היא הייתה מפלגה שמאלית עם תמיכה עממית גדולה. כעת היא עוד מפלגה,. הפועלת למען האינטרסים של בעלי ההון ומקדמת בריתות פוליטיות המבוססות על שוחד על מנת להמשיך ולשלוט". להלן חלק מהריאיון שנערך עם אנטונס.

2015-08-15_224912

לולה תקף את ממשלת מפלגת העובדים במסגרת דיוני הוועידה וקבע שהיא משותקת. עוד הוסיף, כי הרכב השרים בממשלת דילמה רוסף "הוא אסון של ממש". למה הוא נוקט עמדות כאלה נגד ממשלתו?

קיים מתח רב בין הנשיא לשעבר לולה לבין הנשיאה הנוכחית דילמה רוסף. רק 9% מהנשאלים סבורים שדילמה היא האדם הנכון במקום הנכון. לולה רוצה להשפיע על צעדיה של דילמה. דילמה מקשיבה ללולה, אבל עושה ככל העולה על רוחה. הבעיה היא שדילמה הגיעה לאן שהגיעה הודות ללולה. ואם ממשלת דילמה נופלת, גם לולה יינזק. לדעתי, שם המשחק של לולה הוא להתרחק מדילמה, על מנת להציג את המועמדות שלו לנשיאות ב-2018.

לולה סבור, שהוא מסוגל להשיג שוב תמיכה עממית נרחבת כמו זו ממנה נהנה לפני כשש שנים, כאשר 80% מהנשאלים השיבו בסקרים שלולה היה הנשיא הטוב ביותר בתולדות ברזיל. אך כוחו הפוליטי דעך כחלוף השנים. כך שהוא אינו מעוניין בנפילת דילמה, אך חייב להתרחק ממנה כדי להציב את עצמו כאלטרנטיבה לקראת הבחירות.

אינאסיו "לולה" דה סילבה

הנשיאה הכריזה על תכנית ממלכתית לקיצור יום עבודה כאמצעי למאבק באבטלה. מה דעתך על התכנית?

התכנית היא מורכבת יותר. הממשלה מציעה לקצץ את יום העבודה ב-30%. קיצוץ זה יגרור אחריו ירידה של כ-30% בשכר. הממשלה מוכנה להעניק לעובדים שיסכימו לכך, תוספת של 15% לשכרם. כך שלכאורה, אלה שיסכימו יעבדו 70% מהזמן, אבל יקבלו שכר כאילו עבדו 85%. לפי התכנית, רק עובדים המשתכרים עד כ-2,000 דולר לחודש רשאים להצטרף. טרם נקבעו הענפים בהם היא תיושם. אני סבור שתכלול את תעשיית הרכב הגדולה.

אגב, יש איגודים מקצועיים המצדדים במדיניות זו, ביניהם איגודים מקצועיים תחת הנהגה שמאלית המתנגדים למדיניות הניאוליברלית של הממשלה ולא מעוניינים בהעמקת האבטלה. אבל גם הם יודעים שמדובר במדיניות זמנית, בעוד שהאבטלה בברזיל היא מבנית.

התכנית של דילמה היא אולי לשנה, אך לא ניתן לרפא את האבטלה במהלך שנה אחת. מה שבטוח הוא שבעלי ההון יקבלו סבסוד מהממשלה בעת תשלום שכר העובדים ואילו העובדים יפסידו 15% משכרם. ומה יקרה לאחר מכן? האם המעסיקים מבטיחים לשוב ולהעסיק את העובדים ב-100% משרה? מי ישיב סכומים אלה בתום שנה? במידה שמאות אלפי עובדים בתעשייה יקבלו את התכנית, התוצאה הראשונה תהיה שחיקה בשכר, ובגלל המשבר הכלכלי הפוקד את ברזיל, לא ברור אם יתווספו מקומות עבודה חדשים.

לדעתי, הצעת ממשלת דילמה רוסף בדבר הורדת שכר במקביל לקיצוץ בשעות העבודה דומה למתן אספירין לחולה סרטן סופני. זה לא יעבוד

 

הכתבה מתפרסמת בגליון השבוע של "זו הדרך".